Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
Een aircosysteem is vrijwel onderhoudsarm. Toch is het goed om minimaal 2 keer per jaar een check uit te voeren. Aangezien je met stof en vuil van buiten te maken hebt, is de kans aanwezig dat de werking van de airco met de tijd minder wordt.
Het buitendeel van de airco moet ook regelmatig op vuil gecontroleerd te worden. Verwijder het aanwezige vuil zodat de airco niet belemmerd wordt in het functioneren. Je kunt vuil verwijderen met een vochtige doek en een sopje. Stof aanslag kun je verwijderen door het te stofzuigen.
Om de effectiviteit van de airco te waarborgen, en om problemen met de gezondheid te voorkomen, is het echter nodig om een airco twee keer per jaar te reinigen. Een airco kun je het best schoonmaken net voor de zomer en winter. Je bent dan verzekerd dat de airco optimaal functioneert.
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Wat je ook gaat doen, zet het apparaat uit en schakel altijd de stroomtoevoer naar de airco uit voor je aan de slag gaat. Maak de binnenkant van de filters schoon met behulp van een stofzuiger. Verwijder voorzichtig alle stof van de filters met de borstel. Hierna spoel je ze af met lauwwarm water.
Bij een periodiek airco onderhoud controleert en reinigt de vakman in ieder geval de filters, de lekbak en de verdamper. Belangrijkste reden om deze onderdelen te reinigen, is het verwijderen van bacteriën en schimmels. Na het reinigen van deze onderdelen neemt de luchtkwaliteit dus weer toe.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Een airco met vier units
Als we uitgaan van een airco met 4 units kun je voor een gemiddeld huishouden een prettig binnenklimaat creëren. Een airco met 4 units heeft normaal gesproken een gebruik van ongeveer 3000 kWh per jaar. Je hebt in dit geval 11 zonnepanelen nodig om alle energie op te kunnen wekken.
Het airco-onderhoud duurt gemiddeld 60 minuten.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Om fouten in het airconditioningsysteem op te sporen, controleer je eerst de functies en de systeemdruk. Schakel de compressor in, controleer of de stekker goed vast zit en of er spanning is. Is de aandrijfriem goed en op de juiste manier en spanning gemonteerd? Inspecteer de pomp visueel op lekkage.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
De ideale temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. Uiteraard verschilt dit per persoon, maar veel warmer of kouder is niet fijn. Naast de juiste temperatuur, is het belangrijk dat een airco zo min mogelijk geluid maakt in de slaapkamer. Daarom kies je voor een airco die minder dan 30 dB produceert.
Laat u de airco de hele nacht aanstaan, dan is het verstandig om de koele lucht nooit direct op het lichaam te richten. Daarnaast is het belangrijk om de airco regelmatig te laten onderhouden. Doet u dit niet, dan kunnen schimmels en bacteriën zich ophopen in de filters. En dat is niet goed voor uw gezondheid.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Een schone airco houdt de lucht die je inademt gezond en voorkomt ophoping van ongewenste bacteriën en schimmels. Bij onvoldoende onderhoud kan daarom ook een onprettige, muffe geur ontstaan. Overigens is het aan te raden om de airco vijf minuten voor het einde van de rit al uit te zetten.