Je hoeft enkel te tanken als de brandstoftank minder dan ¼ gevuld is. De tankkaart bevindt zich in de boordcomputer. De pincode (die bij de tankkaart hoort) verschijnt op het scherm van de boordcomputer als je de motor afzet. Voer de kilometerstand in aan de betaalterminal van het tankstation.
Ja, je mag naar het buitenland met een cambio, ook met een elektrische wagen. Een rit naar het buitenland moet je wel steeds aanvinken bij 'extra uitrusting'.
In Start, Bonus en Comfort is het gebruiksrecht van cambio-voertuigen voorbehouden voor gebruikers die 25 jaar of ouder zijn of die sinds tenminste 2 jaar over een geldig rijbewijs beschikken.
Je haalt de wagen op met de app of je cambio-kaart aan de gereserveerde parkeerplaatsen. Na gebruik zet je de auto ook daar weer terug. Dat kan op alle dagen van de week, de klok rond. Je betaalt een gebruikskost per kilometer en per uur voor het autodelen.
Cambio is Spaans voor uitwisseling. Het werd in 2000 opgericht in Duitsland, en is intussen ook actief in België. Naast de doelgroep van particulieren, wordt Cambio ook gebruikt in de bedrijfswereld: 40% van alle reserveringen zijn voor beroepsverplaatsingen.
Voor wie weinig rijdt, is cambio een voordelig alternatief voor een eigen wagen. Er zijn nog andere argumenten voor autodelen: Zo heeft cambio in zijn wagenpark steeds recente, en dus de meest milieuvriendelijke en betrouwbare wagens. Je kan kiezen uit verschillende modellen.
Een dag (24 uur) kost je 25 euro en een week (7 dagen) kost je 145 euro. Per kilometer betaal je bij cambio voor een wagen van klasse M 0,26 euro per kilometer tot 100 km (inclusief brandstof), vanaf kilometer 101 betaal je 0,22 euro.
“Wie tot 15.000km per jaar rijdt is bijna altijd goedkoper af met een systeem van autodelen”, aldus Jeffrey Matthijs, directeur van Autodelen.net. “Aangezien de Belg gemiddeld ongeveer 15.000km per jaar aflegt, biedt autodelen voor heel wat gezinnen een voordelig alternatief”.
Uit onderzoek blijkt dat deelauto's zorgen voor minder autokilometers en minder CO2-uitstoot. Ook is een deelauto in veel gevallen goedkoper dan een eigen auto: je hebt geen vaste kosten zoals wegenbelasting, verzekering, onderhoud en parkeervergunning, maar betaalt alleen bij gebruik.
De kosten voor de auto-eigenaar bestaan uit een bijdrage voor transactie of administratiekosten en de autodeel verzekering. Een verhuurder moet rekening houden met het betalen van servicekosten aan het platform. Deze kosten liggen tussen de €2,50 en €15,- per keer dat de auto wordt verhuurd.
Het maximum dagtarief van Sixt Share begint bijvoorbeeld bij 76 euro per dag (afhankelijk van het soort auto kan het duurder zijn), terwijl je bij Snappcar voor 30 euro per dag een auto kunt huren van een particulier.
Hoe werkt het? Je downloadt de gratis Poppy-app uit de App Store (IOS) of Google Play Store (Android), maakt je account aan en kiest vervolgens je voertuig. Zodra je je voertuig hebt gereserveerd, geniet je van de vrijheid om dag en nacht door heel België te cruisen!
BlablaCar brengt automobilisten in contact met mensen die willen meerijden. De kosten van een rit worden gedeeld, voor een vooraf vastgestelde prijs. Je geeft op waar je naartoe gaat, en het aanbod en de prijzen zijn daarna snel te vergelijken.
Wat kost een deelauto? De totale kosten per rit zijn afhankelijk van het type auto dat je huurt, het tijdstip en de dag. Stel: je huurt één keer per week (overdag en door de week) een auto voor 2 uur en rijdt 50 kilometer. Dan ben je bij MyWheels en Share Now het goedkoopste uit.
Is er een minimumleeftijd om een deelauto te huren? Alleen Greenwheels heeft een minimale leeftijd van 24 jaar. Voor de andere aanbieders geldt vanaf 18 jaar.
Goedkoper dan een eigen auto
Je moet nu 2 jaar een rijbewijs hebben voor je een Poppy account kan aanmaken. Je mag ook niet meer naar het buitenland rijden.
Degenen die wel een auto bezitten kunnen – om de kosten te drukken of uit milieuvriendelijke overwegingen – ervoor kiezen de auto te verhuren aan derden op momenten dat het voertuig niet wordt gebruikt. Dit kan op eigen initiatief, maar kan tegenwoordig ook via diverse bemiddelaars als Snappcar, My Wheels en WeGo.
Door voor Greenwheels te kiezen, bespaart het koppel maar liefst € 307 per maand, bijna € 3.700 per jaar. Daarmee is de deelauto 68% goedkoper dan de eigen auto, hoewel de Greenwheels-auto wel kleiner is dan ze gewend zijn.