Met Tikkie was het al mogelijk om geld te vragen zonder het rekeningnummer van anderen te kennen. Gebruikers versturen in die situaties een betaallink via WhatsApp of een andere berichtenapp, waarna de ontvanger het bedrag kan overmaken via iDeal.
Er bestaat ook geen optie om dit anoniem te maken. Als je niet je 06-nummer wilt geven aan diegene die een Tikkie stuurt, dan kan diegene een QR-code aanmaken en naar je sturen via de mail of deze uitprinten. Op die manier blijft jouw telefoonnummer wél anoniem.
Wil jij geld overboeken naar iemand waar je geen rekeningnummer van hebt? Via je Rabo App maak je eenvoudig geld over naar een 06-nummer van een bekende. Net zo veilig als naar een rekeningnummer, want we checken van te voren of het telefoonnummer bij het juiste rekeningnummer hoort.
Hoe kan ik mijn gegevens (IBAN, naam, telefoonnummer) aanpassen? In het menu kun je via 'Mijn bankrekeningen' rekeningen toevoegen of verwijderen. Het is helaas nog niet mogelijk om je naam en telefoonnummer aan te passen. De tijdelijke oplossing: verwijder de app en download de app opnieuw.
Zo is iDEAL bijvoorbeeld een veelgebruikte optie, net zoals een creditcard. In beide gevallen deel je bij de betaling echter persoonlijke informatie. In het geval van een bankoverschrijving deel je je volledige ten naamstelling en natuurlijk je bankrekeningnummer.
PayPal geeft je een extra vorm van bescherming bij het betalen door je privégegevens ook daadwerkelijk privé te houden. De ontvanger van je geld krijgt je bank- of creditcardgegevens niet te zien. En omdat je gegevens veilig zijn opgeslagen, hoef je deze ook nergens - online of openbaar - in te voeren.
Betalen via PayPal kan anoniem: de ontvanger ziet alleen het e-mailadres wat je gebruikt hebt. Bij een betaling via bijvoorbeeld iDEAL zullen ze ook de naam zien zoals deze op je bankafschrift staat.
Je kon op een naam drukken, vervolgens een bedrag overmaken en net voor de overboeking de Tikkie annuleren. In de omschrijving van de overboeking zag je dan het IBAN-nummer van de ontvanger, zonder dat diegene daar weet van heeft. Zo ziet overboeken naar een Tikkie-gebruiker eruit.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Het is mogelijk om via de populaire betaal-app Tikkie IBAN-nummers van andere gebruikers te achterhalen, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Het gaat om de nieuwe functie van de app, Tikkie Pay. ABN Amro bevestigt de kwetsbaarheid en heeft Tikkie Pay, tijdelijk offline gehaald.
Je kunt gewoongeld overmaken naar wie jij wil als je je maar aan de regels houdt Kun je aan tonen dat het geld op legale wijze is verkregen en dat er schenkingsbelasting over is of wordt betaald.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Met 06-Betalen wordt betalen nog makkelijker. Bijvoorbeeld van de oppas waar je geen rekeningnummer van hebt, maar wel een mobiel nummer. Je opent de Rabo App en selecteert bij een overboeking een 06-nummer in plaats van een rekeningnummer. Het geld staat direct op de rekening van de ontvanger.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Bij het invullen van een betaalopdracht in Mijn ING controleert de IBAN-Naam Check automatisch of de naam die de klant invult hoort bij het rekeningnummer dat de klant opgeeft. Als de naam niet klopt bij het rekeningnummer, geeft de check een melding. Als de ingetoetste naam niet afwijkt, komt er geen melding.
Heb je een betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android. Hiermee stuurt u makkelijk betaalverzoekjes naar familie of vrienden. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen vertrouwde bank. De app is beschikbaar voor iedereen met een betaalrekening in Nederland.
Als ontvanger heb je wel een Nederlandse betaalrekening en een mobiel telefoonnummer nodig. Het betaalverzoek dat je ontvangt is een linkje. Je ontvangt dat linkje meestal via WhatsApp. Maar het kan bijvoorbeeld ook per e-mail.
De belastingdienst kan niet kijken in je Paypal, omdat PayPal eigenlijk niets meer is dan jouw digitale portomonee, waarmee je geld kunt uitgeven en/of ontvangen.
Jouw gegevens blijven van jou.
Gegevens zoals je naam, e‑mailadres, woonadres, telefoonnummer en geboortedatum helpen ons om te controleren of jij het bent, en stellen ons in staat je zo goed mogelijk te beschermen tegen fraude.
PayPal erkent dat een onjuiste of verouderde naam uw klanten in verwarring kan brengen. Als zodanig, met de interface kunnen PayPal-rekeninghouders hun bedrijfsnaam gratis wijzigen.
Je hoeft niet in te loggen om een betaalverzoek te sturen of een factuur te maken. Je deelt gewoon je PayPal. Me-link via e-mail, sms of sociale media om betalingen te kunnen ontvangen.
We houden elke transactie 24/7 in de gaten om fraude, phishing en identiteitsdiefstal te voorkomen. Elke transactie wordt streng bewaakt dankzij onze geavanceerde encryptie.