Bij het motiveren van leerlingen is het van belang om naar de behoeften en interesses van het kind te kijken en hen de ruimte te geven om deze te delen. Zo kun je leerlingen écht motiveren om hun best te doen in de klas. De onderbouw wil graag spelend en ontdekkend leren, dit doen zij bijvoorbeeld in de poppenhoek.
De eerste stap naar meer motivatie in je klas
Het draait om luisteren, verbinden en het gesprek aangaan. Door nieuwsgierig te zijn en de juiste vragen te stellen, help je leerlingen hun eigen motivatie te vinden. De motivatie van je leerlingen begint bij hoe jij met hen in gesprek gaat.
Door uzelf een plan voor de dag, week en maand te geven, kunt u gemotiveerd raken om uw tussentijdse doelen te bereiken. Begin elke dag op het werk door uzelf af te vragen wat u die dag moet bereiken om succesvol te zijn. Maak een dagboek of planner om uw doelen op te schrijven of gebruik organiserende software om ze bij te houden.
Probeer open en helder te communiceren en maak daarbij je verwachtingen duidelijk richting de leerlingen. Geef niet alleen aan wat niet mag, maar juist ook welk gedrag gewenst is. Observeer het gedrag van de leerling en probeer empathisch en passend te reageren.
Door een positieve leeromgeving te creëren, duidelijke doelen te stellen, verschillende lesmethoden te gebruiken, het geleerde te koppelen aan ervaringen in het echte leven, autonomie te stimuleren, sterke relaties op te bouwen en gamification te integreren, kunnen leraren hun leerlingen inspireren om betrokken en gemotiveerd te blijven.
Hoe versterk je intrinsieke motivatie? Je kunt intrinsieke motivatie stimuleren door pedagogische afstemming. Dat betekent dat je als leraar afstemt op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Je moet dus zorgen voor een goede relatie met de leerlingen.
Verzamel door het jaar heen nieuwsgierige vragen van leerlingen in een doos. Behandel er elke ochtend ééntje in vijf minuten. Zoek een verrassend feitje, een bijzondere foto of snelle breinpuzzel en maak jouw leerlingen nieuwsgierig.
Het CAR-model: motiveren met basisbehoeften
Volgens het CAR-model van Luc Stevens stimuleer je motivatie door in te spelen op de volgende drie basisbehoeften; Competentie, autonomie en relatie. Competentie: Iedereen wil het gevoel hebben dat hij of zij iets kan.
Een leerstrategie is een methodiek die een student inzet om de leerstof zodanig te verwerken, dat die ook op de lange termijn blijft hangen. Er zijn heel veel verschillende soorten leerstrategieën. Denk aan samenvatten, herlezen of mindmaps maken. Ook binnen deze strategieën hebben studenten meestal hun voorkeur.
Het creëren van een vrolijke klasomgeving is een gemeenschappelijk doel voor veel leraren. Voeg plezier, humor en speeltijd toe en zorg er tegelijkertijd voor dat er ook gefocust leren plaatsvindt . Zorg ervoor dat leerlingen zich veilig, gewaardeerd en succesvol voelen en dat iedereen zich uitgedaagd voelt met haalbare doelen.
Als u alstublieft en dankjewel zegt, geeft u het goede voorbeeld. Geef uw kind veel complimenten als u trots op hem of haar bent of als u gewenst gedrag ziet . Dit helpt uw kind te leren hoe positief gedrag eruitziet. Beloon het gedrag met veel aandacht, complimenten, knuffels en favoriete activiteiten.
Hogere productiviteit en prestaties
Ze werken harder en richten zich op het zo goed mogelijk voltooien van hun taken, wat resulteert in een betere output voor hun organisaties. "Neurowetenschap vertelt ons dat motivatie de beloningscentra van de hersenen activeert, wat energie en doorzettingsvermogen stimuleert ," zei Holliday-Quinn.
Stel gematigde beloningen in voor het behalen van uw doelen . Maak uw doelen “SMART” – Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Getimed; werk met een GANTT-diagram of andere manier om de voortgang te meten. Houd een dagelijks logboek bij van uw prestaties. Zet elke dag minstens één stap in de richting van uw doelen.