Het gaat om: zelfvertrouwen en weerbaarheid opbouwen, eigen gevoelens en die van anderen leren kennen en leren inleven in anderen. En ook om waarden en normen eigen maken, leren omgaan met sociale conflicten en relaties aangaan in de vorm van vriendschappen (zie voor relaties ook themapagina Seksuele ontwikkeling).
Helpen bij emotionele ontwikkeling
Laat ook zien dat je trots bent op hoe goed kinderen hun best doen. Daarnaast kun je pubers helpen naar zichzelf te kijken door hen te confronteren met hun gedrag en gevoelens en te vragen waarom ze iets doen. Kijk ook goed naar wat je kind drijft.
Kinderen doorlopen fases in de ontwikkeling van het aangaan van relaties, het leren verplaatsen in en omgaan met anderen. Ze ontwikkelen zich in conflicthantering, het reflecteren op eigen gedrag, het maken van eigen keuzes, het vergroten van zelfvertrouwen en persoonlijke weerbaarheid binnen de groep.
De oorzaken van een afwijkende of vertraagde sociaal- emotionele ontwikkeling kunnen zeer divers en complex zijn, waardoor een volledige opsomming dan ook onmogelijk is, maar problemen op sociaal- emotioneel gebied kunnen mogelijk veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van een lichamelijke- of verstandelijke handicap ...
Leerlingbegeleiding. Alle leerlingen met een sociaal-emotionele hulpvraag kunnen gebruik maken van leerlingbegeleiding. Ze hebben bijvoorbeeld vragen over rouwverwerking, studieproblemen, problemen in de thuissituatie, problemen met klasgenoten (sociale vaardigheden, pestproblematiek), of problemen met hun welbevinden.
Kinderen en jongeren krijgen soms te maken met ingrijpende veranderingen, trauma's of moeilijke (thuis)situaties. Als ze daar problemen van ondervinden, of als dit invloed heeft op hun gedrag, spreken we van sociaal- emotionele problemen of gedragsproblemen.
De sociaal-emotionele ontwikkeling is feitelijk de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid, overeenkomstig de verwachtingen en gedragingen uit de sociale context. Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind.
Emotionele ontwikkeling bestaat uit het leren kennen, herkennen en begrijpen van de eigen en andermans gevoelens en de manier waarop men hiermee omgaat. Voorbeelden van emoties zijn blijdschap, verrassing, angst, woede, verdriet en walging.
Een belangrijk onderdeel van de sociale ontwikkeling is sociale interactie met andere mensen. Rond 2 maanden beginnen baby's geluiden te maken als reactie op geluiden die iemand anders maakt. Een ander deel van sociale interactie is het nemen van beurten.
Duidelijkheid en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je kind. Probeer zoveel mogelijk duidelijke regels te stellen en op een heldere manier te vertellen wat je van je kind verwacht. Realistische verwachtingen. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Zoek liever dingen om samen te doen, bijvoorbeeld sporten of een bezigheid op school. Dat geeft vanzelf gespreksstof. Werken kan ook een heel goede manier zijn om onder de mensen te komen. Een nieuwe vriendenkring opbouwen gaat niet zo snel; val uzelf er niet te hard over dat het nog niet is gelukt.
De eerste vijf fasen, de bijhorende leeftijd van zich normaal ontwikkelende kinderen en de gevormde persoonlijkheidsstructuren zijn volgens Došen: 1. Adaptatiefase: 0 tot 6 maanden. Deze fase wordt gekenmerkt door fysiologische regulatie, sensorische integratie en integratie van structuur van ruimte, tijd en personen.
Onder emotionele veiligheid verstaan we een stabiele omgeving waarin liefde voelbaar is en waar gehandeld wordt volgens bepaalde principes. Emotionele veiligheid is noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling van kinderen, zowel van persoonlijke als van sociale competenties.
Werken aan de emotionele veiligheid doen we door:
Te zorgen voor een positieve en ontspannen groepssfeer, voorspelbaarheid in het dagritme en duidelijk te zijn over wat wel en niet mag en waarom; Goed te kijken en te luisteren naar je kind.