Wervingsplan. Het recruitment plan is de basis om de beste mensen naar je organisatie te trekken. In dit wervingsplan staat hoe gekwalificeerde kandidaten geïdentificeerd, gerekruteerd en aangenomen worden. Het recruitment plan vormt dé leidraad voor het hele wervings- en selectieproces.
In een wervingsplan staat duidelijk beschreven hoe een bedrijf de arbeidsmarkt gaat benaderen. Denk aan het inzetten van media en andere communicatiemiddelen met als doel om de vacatures te vullen met de beste kandidaten.
De wervingsboodschap
U moet met uw wervingsboodschap de interesse wekken van uw doelgroep. De wervingsboodschap moeten drie elementen bevatten die met elkaar een eenheid vormen: de inhoud van de boodschap, de toon van de boodschap en degene die de boodschap overbrengt.
Binnen werving en selectie is "werving" het proces waarin we actief kandidaten zoeken en aantrekken voor openstaande functies. Dit omvat taken zoals vacatureplaatsing, het doorzoeken van CV-databases, het adverteren van banen en het proactief benaderen van potentiële kandidaten.
Een wervingsstrategie is een strategisch beleid rondom het invullen van je vacatures, voor nu en in de toekomst. Hoe lastiger de markt, hoe meer aandacht je strategie nodig heeft. Een goede wervingsstrategie (en daarmee ook een goede wervingscampagne) sluit aan op de (groei)doelstellingen van de organisatie.
Voor het wervingsproces gebruikt men ook wel de Engelse term 'recruitment'. Werving en selectie omvat het hele proces van het aantrekken, selecteren en aanstellen van werknemers voor de organisatie. Het wervingsproces start zodra een vacature ontstaat.
Wervingskosten, ook wel bekend als wervingsuitgaven, verwijzen naar de financiële investeringen die een organisatie doet om nieuwe medewerkers aan te trekken en in dienst te nemen. Deze kosten omvatten verschillende aspecten van het wervingsproces en kunnen zowel directe als indirecte uitgaven omvatten.
Het doel van werving en selectie is om aan de hand van een functie- en bijbehorend competentieprofiel een zo geschikt mogelijke kandidaat te vinden voor een vacature.
Bij een werving- en selectieprocedure moet je rekening houden met de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB). Selecteren mag, maar binnen duidelijke grenzen. Tijdens de selectie is het belangrijk dat kandidaten worden beoordeeld op basis van de vooraf opgestelde functie-eisen.
Wat is het verschil tussen werving & selectie en recruitment? Werving & selectie is hetzelfde als recruitment.Er zit dus geen verschil tussen deze twee termen en ze worden dan ook vaak door elkaar gebruikt.
De wervingspremie levert een financieel voordeel op voor je werknemer. Daardoor is de werknemer extra gemotiveerd om een geschikte kandidaat aan te brengen voor de openstaande vacature. Ook ligt de kost van zo een wervingspremie vaker veel lager dan de kostprijs van de succesfee van een rekruteringsbureau.
Wat is een wervingsbonus? Een wervingsbonus is een stimulans voor werknemers die met succes nieuwe werknemers voor het bedrijf werven. Het is een geweldige manier om werknemers te stimuleren uw bedrijf bekend te maken en meer talent aan te trekken.
Wervingskanalen worden enerzijds gebruikt door werkgevers omvacatureteksten op te plaatsen en meer zichtbaarheid te creëren. Anderzijds maken werknemers of kandidaten gebruik van wervingskanalen om nieuwe vacatures te ontdekken in de hoop een nieuwe job te vinden.
Werving en selectie is in de basis het proces van identificeren, selecteren en aantrekken van de meest geschikte kandidaten voor uw bedrijf en vacature. In de praktijk betekent werving en selectie dat een bureau iemand werft die direct bij uw bedrijf in dienst komt.
Slaagde je voor de volledige selectieprocedure voor een specifieke vacature, maar was je niet de best gerangschikte kandidaat? Dan kom je in een wervingsreserve. Zo kunnen we je later contacteren als er een gelijkaardige functie vrijkomt en hoef je geen selectieprocedure meer te doorlopen.
Wat is de gemiddelde fee voor werving en selectie? De standaard fee voor werving en selectie in Nederland ligt op circa 25% van het bruto jaarloon (inclusief vakantiegeld en andere beloningsvormen). Het precieze bedrag hangt af van de moeilijkheidsgraad van de zoekopdracht, de sector en de krapte op de arbeidsmarkt.
Externe werving verwijst naar het aannemen van nieuwe werknemers van buiten de organisatie. Er zijn veel methoden die organisaties kunnen gebruiken voor het werven van extern talent, zoals personeelsadvertenties, wervingsbureaus, banenbeurzen of online vacatureportalen.
Bij inschakeling van headhunters is het niet ongebruikelijk dat pas na 4-6 maanden de juiste kandidaat zich heeft aangediend. Bij reguliere functies waarvoor standaard wervingstechnieken worden gebruikt is het niet ongewoon als de functie formeel pas na 2 tot 5 maanden is vervuld.
Het uitbesteden van je werving en selectie geeft je bedrijf de waardevolle ruimte om te groeien. Met onze specialistische kennis zorgen we ervoor dat jij altijd de meest geschikte kandidaten voor je team krijgt. Jij bespaart kostbare tijd en kan je volledig richten op de werkzaamheden van je bedrijf.
1) Wervingsmiddelen zijn middelen die ingezet worden bij de werving van nieuwe medewerkers. Voorbeelden van wervingsmiddelen zijn advertenties, het CWI, internet enzovoort.
De werkgever is de bijdrage Wet kinderopvang (WKO) verschuldigd. Deze bijdrage wordt geheven door middel van een opslag(premie) op de basispremie WAO. Deze opslag(premie) maakt deel uit van het totaalpercentage van de basispremie WAO en is dus onderdeel van de loonheffingen.