Een zakelijke mail begin je met "Geachte mevrouw/meneer" of "Beste [naam]", afhankelijk van hoe formeel je je bericht wil laten klinken. Bij een zakelijke mail is het belangrijk dat je de juiste opmaak gebruikt en goed controleert op spelling en grammatica, omdat je anders niet professioneel overkomt.
Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.
Een zakelijke brief begin je over het algemeen met 'Geachte heer ...' of 'Geachte mevrouw ...' Zeker als je voor het eerst met elkaar correspondeert, en het een formele relatie betreft, heeft dit de voorkeur.
Wanneer de ontvanger en jij elkaar al beter kennen, kan je de e-mail ook beginnen met “Beste …” of een vriendelijk “Goedendag”. Alleen onder collega's is “Hallo” of “Hi” acceptabel.
U moet een professionele e-mail beginnen met een begroeting en de naam en titel van de ontvanger (bijvoorbeeld "Beste meneer Walken"). Vervolgens moet u een inleidende zin toevoegen zoals Ik hoop dat deze e-mail u in goede gezondheid vindt , gevolgd door de hoofdtekst van de e-mail.
Als je de naam van de ontvanger kent, gebruik je die ook in de aanhef. Bij geachte past de achternaam het best: Geachte heer Winkel, Geachte mevrouw Amrani. Bij een informele aanhef past een voornaam beter: Beste Tim, Dag Soumaya. Sommigen combineren voor- en achternaam: Geachte Tim Winkel, Beste Soumaya Amrani.
Hier zijn de beste formele e-mailopeningszinnen. Ik hoop dat deze e-mail u in goede gezondheid bereikt . Goedemorgen/middag [naam ontvanger]. Ik ben verheugd om dit nieuws met u te delen.
Een onbekende ontvanger aanspreken
Om een professionele toon te behouden, kunt u uitdrukkingen als "Geachte heer/mevrouw" of "Aan wie het aangaat" gebruiken wanneer de naam van de ontvanger onbekend is, maar u wel wat informatie hebt over het geslacht en de titel. In dat geval kunt u ook 'Geachte heer' of 'Geachte mevrouw' gebruiken.
Bij formele teksten gebruik je geen afkortingen.Je zegt 'geachte meneer of mevrouw', 'u' of je sluit een brief af met een 'vriendelijke groet'. Ook denk je goed na over de lay-out van je geschreven tekst, want je gebruikt alinea's, witregels en bijvoorbeeld titels.
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Zeker Beste is heel gebruikelijk in de aanhef. In zeer formele situaties kunt u nog formuleringen als Weledelgeleerde gebruiken, maar erg gebruikelijk zijn die niet meer. In verreweg de meeste gevallen volstaat Geachte.
Passende professionele e-mailgroeten
Gebruik in plaats daarvan "Beste Sam" of "Beste Sam Barney". Wanneer u een e-mailbericht naar twee of meer mensen schrijft, hebt u een paar opties. "Hoi iedereen", "Hoi team" of "Hoi [afdelingsnaam] team" zijn vriendelijke maar professionele manieren om een groep mensen te begroeten.
Thans wordt de afkorting L.S. in de Nederlandse taal gebruikt als aanhef bovenaan een brief indien de naam van de lezer(s) van de brief onbekend is. In een brief gericht aan één enkele, onbekende geadresseerde kan men ook "Geachte heer/mevrouw," als aanhef gebruiken. L.S.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
De meest respectvolle begroetingen zijn formele begroetingen zoals "hallo" of tijdsgerelateerde begroetingen zoals "goedemorgen" of "goedenavond". Om het nog respectvoller te maken, voegt u erna de formele aanspreektitel van de luisteraar toe, zoals "hallo, meneer of mevrouw ______" of zelfs "hallo, meneer of mevrouw".
Goedemorgen - Goedemiddag, Goedenavond, Goedenacht - Formele begroeting afhankelijk van tijdstip. Goedendag, Goeiendag of Gedag - Een algemene begroeting met een middeleeuws verleden toen zij voluit luidde: God geve u een goede dag! Met 'goede dag' werd 'geluk' bedoeld.
Voor een sterke openingszin moet je nadenken over het doel van je e-mail en wat de ontvanger zal motiveren om verder te lezen. ✔️ Begin met de reden voor je e-mail en waarom die voor de ontvanger van vitaal belang is.
Groeten voor zakelijke brieven
De meest formele aanhef is Beste, [titel], en dan de achternaam . Als u niet zeker weet wat de voornaamwoorden van de persoon zijn, is het een goed idee om Beste [Voor- en achternaam] of Beste [Voornaam] te gebruiken.
Gebruik Geachte (formeel) of Beste (informeel). Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter.
Een goede openingszin kan meteen de relevantie van je sollicitatie benadrukken. Het moet duidelijk maken waarom je geïnteresseerd bent in de vacature en waarom je geschikt bent voor de positie. Hierdoor kan de werkgever meteen begrijpen waarom je een waardevolle kandidaat bent.
Begin met de achtervolging. Een goede haak kan ook een vraag of een bewering zijn: alles wat een emotionele reactie van een lezer oproept. Denk er eens zo over: een goede openingszin is iets waarvan je denkt dat je het niet kunt zeggen, maar wat je toch wilt zeggen . Zoals: "Dit boek zal je leven veranderen."