Schrijf een brief naar jezelf
Begin de eerste les met het schrijven van brieven. Laat leerlingen een brief aan zichzelf sturen. Geef eventueel een aantal aanknopingspunten voor de inhoud van de brief. Bijvoorbeeld: bedenk wat je het komende half jaar wilt leren, beleven, doen, lezen, beluisteren, behalen etc.
Zijn dagen beginnen rond 07.30-08.00 uur en eindigen meestal rond 17.30. "Je bent gauw 9 tot 10 uur op een dag bezig." Pouls dag bestaat uit verschillende delen, zegt hij. "Je begint de dag en daarna ben je met de kinderen, in die tijd heb je eigenlijk geen pauze."
Leren door te maken: volgens Seymour Papert is dat de beste en meest diepgaande manier van leren. Leerlingen maken iets waar nieuwe kennis voor nodig is, en op die manier leren ze precies wat nodig is, plus vaak nog veel meer.
Aandacht vangen van leerlingen. Structuur aanbrengen in de les. Werken met concreet geformuleerde doelen. Leerlingen motiveren voor en laten oriënteren op de les.
De leraar brengt een duidelijke fasering aan: hij laat leerlingen weten wat het doel is van de les, checkt wat leerlingen al weten, legt beknopt en bondig uit, oefent met leerlingen enkele opgaven en laat leerlingen daarna zelfstandig verwerken.
Definitie. 'Beginsituatie' betekent 'het geheel van persoonlijke, schoolse en situationele gegevens, die in verband met de te realiseren onderwijsdoelen van belang kunnen zijn en een invloed kunnen hebben op het verloop en de resultaten van onderwijsleerprocessen.
De beginsituatie is het niveau wat de kinderen al beheersen en hun voorkennis van de leerstof, voordat de leraar start met de les. Het gaat om alle kennis, vaardigheden en houdingen die de leerlingen voorafgaand aan een les moeten hebben om de les te kunnen volgen.
Er zijn wel enkele eisen. Bijvoorbeeld: je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding óf een afgeronde mbo-opleiding met minimaal drie jaar praktijkervaring in het vak waarin je les wilt geven. Om te bewijzen dat je praktijkervaring hebt, kun je een ervaringscertificaat (EVC ) overwegen.
Je kan een graduaat, bachelor of master volgen via VDAB om leerkracht te worden. Klik op de studie van je keuze voor meer info en om je in te schrijven.
een afgeronde opleiding in het hoger onderwijs (hbo of wo) of; een afgeronde mbo-opleiding met minimaal 3 jaar praktijkervaring in het vak waarin u les wilt geven. Daarnaast beschikt u op basis van uw opleiding en ervaring over een kwalificatieniveau vergelijkbaar met hbo- of wo-niveau.
Leerlingen leren het beste als ze nieuwe informatie kunnen koppelen aan wat ze al over een onderwerp weten. Zo vindt de nieuwe informatie zijn weg naar het langetermijngeheugen. Daarom dien je leerlingen bij de introductie van een nieuw onderwerp voldoende achtergrondinformatie te bieden.
Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Een voltijdse leerkracht blijkt over een heel kalenderjaar (inclusief schoolvakanties) 41 uur en 30 minuten te werken. Tijdens de lesweken bedraagt de werktijd van een voltijdse leerkracht basisonderwijs 49 uur en 30 minuten, dat van voltijdse leerkrachten in het secundair onderwijs 47 uur en 59 minuten.
Omgerekend naar fulltime banen draaien leraren in het primair onderwijs een gemiddelde werkweek van 46,9 uur. Leraren in het voortgezet onderwijs komen aan 45,2 uur.