Zet het contact aan en kijk of het controlelampje van de gloeibougie gaat branden. Wacht totdat het lampje uitgaat voordat u de auto start. Voor auto's met een handgeschakelde transmissie, trapt u het koppelingspedaal volledig in.
Om starthulp te kunnen geven, is het belangrijk dat je goede startkabels gebruikt. Kies voor startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren. Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm.
Om de motor bij koud weer probleemloos op te starten, moet u zich klaar maken voor het koude seizoen. U moet dus zomerolie vervangen door winterolie, een nieuw oliefilter installeren, het brandstofsysteem spoelen, de vastheid van elektrolyt in de accu controleren en zo nodig een accu met grotere capaciteit kopen.
Het is echter wel verstandig om het kort na de start altijd even rustig aan te doen. Dus inderdaad niet te snel optrekken en de motor niet te veel toeren laten maken. Daarmee houdt u de motor optimaal in conditie en het zal ertoe leiden dat hij mooi soepel blijft lopen en bijvoorbeeld niet te rumoerig wordt.
Startkabels voor een benzinemotor hebben daarentegen een dikte van 16 millimeter. Je mag er geen dieselmotor mee proberen te herstarten, want zo raken de kabels algauw oververhit.
Wanneer je een jumpstarter koopt dien je te letten op de piekstroom en de capaciteit van de batterij. De piekstroom bepaalt hoe krachtig de starthulp is, wat essentieel is voor het starten van grotere voertuigen zoals vrachtwagens of boten.
Zet het contact aan en kijk of het controlelampje van de gloeibougie gaat branden. Wacht totdat het lampje uitgaat voordat u de auto start. Voor auto's met een handgeschakelde transmissie, trapt u het koppelingspedaal volledig in.
Moderne motor binnen enkele minuten warm
Duurde het opwarmen van een dieselmotor vroeger wel een half uur of meer; de moderne diesel is al binnen enkele minuten op bedrijfstemperatuur.
Als je deze motoren niet voorgloeit, maar direct gaat starten, dan zal deze motor niet goed aanslaan, Je moet langer starten om de motor aan de gang te krijgen. Hierdoor heb je langere belasting van de startmotor (meer slijtage), veel onverbrande diesel in je uitlaat (waardoor de motor na aanslaan ernstig gaat walmen).
Startproblemen kunnen ontstaan wanneer een bougie versleten is of niet goed is aangedraaid. Dieselmotoren hebben in plaats van bougies, gloeibougies. Een gloeibougie is een elektrisch verwarmingselement waarmee de dieselmotor wordt verhit, zodat de motor kan starten. Als deze niet werken, start uw auto dus niet.
De brandstof begint vanaf -7 graden celcius al licht te kristalliseren. Additieven en filter voorkomen daarbij echte problemen maar werken tot iets onder -20 graden.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Welke dikte startkabels heb ik nodig? 16mm2 koper, eigenlijk alleen geschikt voor een grasmaaier. 25mm² koper met een lengte van ongeveer 3 meter is goed voor een benzine tot 2500cc en een kleine diesel. 70mm² met een lengte van ongeveer 5 meter voor de zwaarste diesels, zoals vrachtwagens en tractoren.
Voor een volledig lege accu
In dat geval moet je ten minste 45 minuten tot een uur rijden om ervoor te zorgen dat de accu weer voldoende opgeladen is. Dit geldt vooral als je een oudere accu hebt, die mogelijk meer tijd nodig heeft om op te laden.
Als auto's lang stilstaan, zeker bij lage temperaturen, kan de accu leeglopen. In dat geval raden pechverhelpers het gebruik van startkabels af. 'Als je ze verkeerd gebruikt, kan de plotse stroomstoot die startkabels uitlokken de elektronica in hedendaagse auto's beschadigen. '
Niet alleen verslijt de motor sneller en verbruik je onnodig veel brandstof, je kan er ook een boete voor krijgen. “Jouw motor laten warmdraaien is een verkeersovertreding van de eerste graad”, legt Dave Danckaerts van overtreding.be uit.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Als de buitentemperatuur lager is dan acht graden, moeten dieselmotoren voorgloeien voordat je ze start. Het lampje gaat weer uit als de motor genoeg is verwarmd. Mocht het lampje tijdens het rijden aangaan dan kan de auto in noodloop gaan. Het kiest dan een stand die het meest veilig is.
Let wel, gebruik altijd de juiste startkabels. Voor dieselmotoren zijn dikkere kabels nodig. Gebruik benzine-kabels dus niet op een dieselmotor. De kabels worden warm en kunnen zelfs smelten.
Een goede indicatie voor de staat van je motor is een koude start. Start een dieselmotor bij temperaturen onder de nul graden Celsius zonder problemen, dan is dat een goed teken!
Draai de motor een paar seconden rond, herhaal dit een paar keer om olie in de onderdelen te krijgen en start dan de motor. Geef geen gas, laat de motor gewoon een paar minuten stationair draaien om verse olie in alle onderdelen te krijgen.
Dieselauto's zijn lastiger op te starten waardoor de jumpstarter ook meer startvermogen (A) nodig heeft. Hierdoor heb je bij een diesel-personenwagen tussen de 100-150PK een startvermogen nodig tussen de 600-800A. We raden je de Tacklife T8 Max aan als beste personenwagen jumpstarter voor dieselauto s.
De Jumpstarter 2in1 LED 250A van Carpoint is ontworpen als compact, duurzaam en draagbaar krachtsysteem voor het starten van auto`s en boten. De starter is voorzien van ingebouwde LED-verlichting mocht u in het donker komen te staan.
Een jumpstarter is geen acculader. Het kan de accu in je voertuig dus niet opladen, enkel boosten.