Hoe spaak je een fietswiel?

De spaken worden eerst met een spaaknippel vastgemaakt en vervolgens met de kop door de lis gestoken en vastgezet. Het rijgen van een wiel met trommelrem met hoge en lage flens gaat als volgt. Breng de eerste negen spaken aan in de hoge flens en de velg. Let er op dat goed begonnen wordt bij de velg.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Kun je zelf een slag uit je wiel halen?

Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mantel.com

Hoe draai je spaken aan?

Het spannen en richten van het wiel
  1. Breng alle spaken op gelijke spanning door de nippels zover op de spaak te draaien dat nog net een draadgang van de schroefdraad zichtbaar is o de spaak.
  2. Draai de nippels steeds een of twee slagen vast totdat de spaken goed strak op spanning staan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoe haal je een spaak uit je wiel?

Gereedschap: een spaaksleutel. Een spaaksleutel is een klein vierkant gereedschap met verschillende inkepingen die overeenkomen met de vorm van de spaken. Met deze kleine tool kan je de spaken van een fietswiel vastklemmen of losmaken van de velg.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op decathlon.be

Is een slag in je wiel erg?

Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op creatiefdenken.com

Instructievideo wiel spaken HD 1080p

43 gerelateerde vragen gevonden

Wat kost het om een slag uit je wiel te halen?

Slag uit wiel halen kosten

Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenhulp.nl

Wat kost 1 spaak vervangen?

15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Waarom gaat een spaak kapot?

Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op handgespaakt.nl

Hoe strak moet een spaak staan?

Normaal gesproken staan je spaken gewoon strak genoeg, bij een goed gespaakt wiel staan de spaken zo strak dat je er als het ware "gitaar" op kan spelen. Dan is het zaak dat een nieuw wiel na zo'n 500 km nog een keer na getrokken wordt. Lopen je spaken dan niet verder los, heb je er geen omkijken meer na.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fiets.nl

Kan je fietsen zonder 1 spaak?

In je wiel zitten allemaal spaken, en die kunnen kapot gaan. Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sloot2wielers.nl

Wat is de juiste Spaakspanning?

Voor een correcte spaakspanning is het ook belangrijk dat alle spaken in het wiel ongeveer dezelfde relatieve spanning hebben. Relatief grote spanningsverschillen tussen elk van de spaken resulteren in een wiel dat zijdelings niet stabiel is en waar gemakkelijker en vaker een slag in zal komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ibki.nl

Hoe vaak spaken spannen?

Alle spaken zitten los

Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenmakendoejezelf.nl

Kan je doorfietsen Met een slag in je wiel?

Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ridersguide.nl

Hoe gaan spaken kapot?

Hoogstwaarschijnlijk is de spaakspanning altijd onvoldoende geweest, waardoor er voortdurend spaken ontlast worden en door vermoeiing kapot gaan. Achterwiel een fatsoenlijk op spanning brengen en je problemen zijn over.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fiets.nl

Welke Spaaknippel?

Veel gebruikte spaak/nippel-maten zijn 13 (voor achterwielen bij gewone fietsen) 14 (voor sprtieve fietsen en voorwielen bij gewone fietsen) en 15 (voor racefietsen). Over het algemeen zijn spaaknippels van vernikkeld messing. Messing voorkomt dat de spaak aan de nippel vastroest.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Waarom gaan spaken los zitten?

Spaken kunnen alleen trekbelasting opnemen. Bij drukbelasting gaan ze loszitten. Doordat ze in een wiel scharnierend bevestigd zijn kunnen ze niet doorbuigen. Als het wiel belast wordt beweegt de naaf een klein beetje naar beneden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op defietssite.nl

Hoe kun je zien of tandwielen versleten zijn?

Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op forum.wereldfietser.nl

Waarom trapt mijn fiets door?

Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fietsenopfietsen.nl

Hoe maak je spaken vast?

Verwijder de kapotte spaak en plaats een nieuwe. Draai de spaak rustig aan en let er vooral op dat je hem niet te strak aandraait. Doe je dat wel dan zie je een slag in je wiel verschijnen. De spaak span je aan met een zogeheten spakenspanner.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoe lang doe je met een fietsband?

Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schwalbe.com

Kun je versnellingen op je fiets laten zetten?

Versnellingen monteren kan. de kosten: de aanschaf van een versnellingsnaaf met terugtraprem, de inbouw in het wiel (vlechten van een wiel), en de montage ervan in je fiets, plus de montage van de bedieningsorganen. Het totaal gaat gemakkelijk de honderd euro te boven, afhankelijk van het merk en type naaf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fiets.startpagina.nl

Hoe ontstaat hoogteslag?

Banden en wielen worden geproduceerd met een bepaalde tolerantie. Hierdoor ontstaat na de montage een zekere hoogteslag in de band/velg combinatie. Door de afstelling van de auto zal dit tot gevolg hebben dat de banden gaan “cuppen” hetgeen een oncomfortabel, lawaaierig gedrag tot gevolg zal hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bandenservicehardenberg.nl

Wat is hoogteslag band?

Een slingering in hoogte of breedte kan ontstaan als de band niet goed gemonteerd is. Als dit niet het geval is zou ik de band vervangen. Banden die trillingen veroorzaken, ontwikkelen meer warmte en zijn belastend voor wiellagers, wielophanging en bestuurder.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Populaire vragen