Probeer een ander telefoontoestel en een andere telefoonkabel. De storing komt waarschijnlijk door je eigen toestel of telefoonkabeltje (RJ11-kabel). Vervang beide onderdelen. Leen eerst een vaste telefoon van bijvoorbeeld je buren of vrienden, zodat je kunt testen of het toestel ook echt de oorzaak is.
Herstart je toestel. Ook in het toestel kan een communicatiefout optreden. Start het toestel opnieuw op. Dit doe je door de stekker uit van het basisstation of het toestel uit het stopcontact te halen en er opnieuw in te pluggen.
Toestel uit- en aanzetten
In veel gevallen is het probleem op te lossen door je telefoon opnieuw te starten. Druk de power-knop in tot de telefoon is uitgeschakeld of totdat je de optie "uitschakelen" krijgt. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze verbindingen uit. Zoals de bel-, wifi- en bluetoothverbinding.
Controleer dit door op het basisstation (hierop is de telefoonlijn aangesloten) de 'Zoek-knop' in te drukken. Deze knop heeft een cirkel met drie lijnen als icoon. Vervolgens moeten alle geregistreerde handsets overgaan.
Een vaste telefoon is een telefoon waarbij het signaal niet draadloos wordt doorgeven, zoals bij een mobiele telefoon, maar via een bekabelde verbinding. De meeste toestellen voor vaste telefonie werken tegenwoordig echter wel met draadloze handsets.
Soms kan iets simpels als een herstart er al voor zorgen dat u weer kunt bellen. Start bij problemen altijd eerst uw telefoon opnieuw op. Er zijn functies zoals "vliegtuigmodus" of "Niet storen" die ervoor zorgen dat u niet bereikbaar bent of kunt bellen.
De kiestoon wordt door de modem zelf aangemaakt, dus dat je geen kiestoon hoort met 2 verschillende toestellen kan inderdaad betekenen dat de poort stuk is, of een van de kabels die er tussen zitten.
Dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Bel onze klantenservice op 0900-1884 (gebruikelijke (mobiele) belkosten) of 1200 (gratis vanaf je telefoonaansluiting van Ziggo).
Je telefoon opnieuw opstarten
Als uw telefoon is vastgelopen met het scherm ingeschakeld, houdt u de aan/uit-knop ongeveer dertig seconden ingedrukt om het opnieuw op te starten.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Herstart uw telefoontoestel
Haal dan de stekker uit het toestel, wacht 20 seconden en sluit de stekker weer aan. Wacht tot het toestel weer is opgestart en zich heeft aangemeld. Test of het probleem is opgelost. NB: bij een Gigaset IP DECT toestel dient u het DECT-basisstation te herstarten.
Om een huistelefoon op Ziggo aan te sluiten, steek je het uiteinde van de telefoonkabel in de Tel 1-poort van het modem. Het andere uiteinde steek je in het basisstation van je telefoon. Vervolgens hoef je alleen nog even te wachten tot het groene lampje van de Tel 1-poort brandt.
Oplossingen: Schakel de extra functies uit. Vervang de batterijen. Gebruik het meegeleverde basisstation of een ander basisstation van Gigaset om het toestel op te laden.
Kiestoon definities
(dial tone) Toon die klinkt na het opnemen van de telefoon, ten teken dat een nummer kan worden gekozen; ook de modem van de computer kan een dergelijke toon laten klinken, bijvoorbeeld om de verbinding met het Internet tot stand te brengen.
Vast Bellen
Bij Ziggo bel je naar vaste en mobiele nummers in Nederland voor het voordelige tarief van 15 cent per minuut. Bovendien betaal je per seconde en kun je je huidige telefoonnummer gratis meenemen naar Ziggo.
Hiermee controleer je of het probleem bij de simkaart of het toestel ligt. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel. Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.
Wat betreft de situatie omtrent het bellen is het handig om te checken of je simkaart goed in je telefoon geplaatst is en of je de Simpel simkaart gebruikt. Na deze check is het ook raadzaam om je telefoon even uit te schakelen en weer aan te zetten zodat je opnieuw bij het netwerk wordt aangemeld.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
De vaste lijn heeft nog altijd enkele voordelen, maar vrijwel niemand gebruikt de lijn nog. Tegenwoordig is de vaste lijn in de meeste huishoudens dus niet meer nodig. Let daarop bij het afsluiten van je volgende abonnement en bespaar op je vaste lasten. Vaste of mobiele telefoon?
Slimme eerste stap: telefoon opnieuw opstarten
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Dit betekent dat het opzetten en ontvangen van gesprekken mogelijk niet lukt.
Voor een internetverbinding via de vaste telefoonlijn heeft u een vaste telefoonlijn nodig, ook al belt u niet vaak met de vaste telefoon. Daarnaast heeft u ook een gepaste modem nodig. U kan het internet zelf aansluiten of een technicus laten langskomen bij uw thuis.