In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op. De afdekkap scheurt open en de airbag komt naar buiten. Dit gaat allemaal heel snel. In 0,03 seconden om precies te zijn.
Ontploft een airbag, dan gaat dat met een snelheid tussen de 160 en 350 kilometer per uur.
Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden is hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.
Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen.
Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag resetkosten: 70 – 120 euro per stuk. Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.
De gestolen airbags, koplampen en complete navigatiesystemen worden gebruikt voor herstel na schade. De onderdelen verdwijnen soms naar Oost-Europa, maar ook in Nederland worden ze 'hergebruikt'. Navigatiesystemen duiken soms zelf op in China, waar veel auto's worden geleverd zonder deze luxe-optie.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Hoe werkt 'ie? Raakt je auto betrokken bij een ongeval, dan meten twee sensoren (een mechanische en een elektronische) de impact. Als die groot genoeg is, gaat er een signaal naar het ontstekingselement van de airbag. In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Wanneer het regelapparaat de airbagmodules door middel van een spanning voorziet, zullen de airbagmodules in werking treden. Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas, namelijk 99% stikstof vrijkomt. Dit gas blaast de airbag compleet op. Een airbag komt met een grote snelheid, circa 300km/h, naar voren.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.
Waar een airbag zeer effectief is wanneer de passagier correct zit, kunnen de gevolgen veel erger zijn als je voeten zich op het dashboard bevinden. Het gevolg kan een ernstige voetbreuk, breuken in het gezicht en traumatisch hersenletsel zijn.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Een airbag is uitgerust met sensoren die in verbinding staan met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat je een (zware) aanrijding hebt, treedt de gasgenerator in werking en blaast de airbag zichzelf zo in slechts 0,03 seconden op.
De airbag kan gevaarlijk zijn voor je baby als hij uitklapt. Alle Maxi-Cosi baby autostoeltjes zijn achterwaarts gerichte stoeltjes, in dit geval dien je de airbag dus altijd uit te schakelen. De draagbeugel is een belangrijk veiligheidsonderdeel van je Maxi-Cosi baby autostoeltje.
Schakel de front airbag uit
Voor het uitschakelen van de airbag kun je het instructieboekje van de auto raadplegen. Als de handleidingen hierover geen uitsluitsel geven, is het ook bij autostoeltjes die in de rijrichting staan raadzaam de front airbag uit te schakelen.
SRS storing Mercedes-Benz
Het lampje geeft aan dat de airbag niet af zou gaan in een noodgeval, maar omdat de accu naar enkele minuten rijden is bijgeladen verdwijnt het lampje, en is de airbag weer actief. Alleen dan hoeft u zich geen zorgen te maken.