Dat gaat zo: sla met 1 van de 2 harde punten aan de kop van de noodhamer in de hoek van de zijruit. De zijruiten zijn het zwakste van alle ruiten in de auto, en de hoeken zijn altijd de zwakste plek van een ruit.
Feit: Meestal ligt er 1 noodhamer in de auto in de buurt van de bestuurdersstoel. Veel te weinig, want in geval van nood heeft u geen tijd om deze hamer door te geven aan de andere passagiers. Zorg er daarom voor dat er ook 1 in de buurt ligt bij de passagiersstoel. Er zijn zelfs noodhamers als sleutelhanger te koop.
Door met de scherpe metalen punt van de hamer op het raam te slaan wordt er enorm veel druk op een specifiek punt op het raam uitgeoefend, waardoor deze verbrijzeld.
De enige juiste plek is, helaas, in het plafond naast of achter de verlichting. Dit omdat je, als je ondersteboven in de auto hangt, nooit bij je voetruimte kan, en de lifehammer die op de middenconsole zit (OEM) kan je dan dus niet bereiken.
Een noodhamer of veiligheidshamer is een hamer met een scherpe punt, bedoeld om zo nodig de ruit van een voertuig te kunnen inslaan, om op die manier na een ongeval uit het voertuig te kunnen ontsnappen.
Ook wel bekend als lifehammer. Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Reacties. Je snijdt nooit echt naar je lijf toe of ervanaf, maar altijd erlangs. Of je met je arm/pols een duwende of trekkende beweging maakt kun je zelf bepalen. Ligt er maar net aan wat voor jou op dat moment in de betreffende houding en met eventuele verwondingen het makkelijkste is.
De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Een auto blijft meestal nog een paar minuten drijven, dus hier heb je tijd voor. Handel wél snel, want daarna moet je de ramen openen.
Over het algemeen is de kans op aquaplaning groter op wegen waar regenwater niet snel genoeg wegloopt. Dit heeft meerdere oorzaken. Wanneer de weg het laagste punt in de omgeving is, is het logisch dat het water hiernaartoe loopt.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.
Veiligheidsvest - Het is niet verplicht een reflecterend veiligheidsvest in de auto te hebben of om bij pech of een ongeval een veiligheidsvest te gebruiken. De ANWB adviseert je echter voor alle inzittenden veiligheidsvesten mee te nemen.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
Lifehammer (ruitentikker): Ook wel bekend als Autoraam noodhamer. Een hamer die niet verplicht is maar je eigenlijk niet mag missen in je auto.
Wetenschappelijk is aangetoond dat glas spontaan kan breken als gevolg van nikkelsulfide-insluitingen. In de grondstoffen die worden gebruikt voor de productie van glas zit o.a. nikkelsulfide (NiS). NiS heeft de neiging om bij verhitting te kristalliseren.
Een thermische breuk begint vaak aan de rand van het glas en loopt in loodrecht naar de zone waar de kou of warmte zich bevindt. Op dat punt verandert de breuk van richting, waarna deze op een onregelmatige wijze verder loopt.
Door de harde wind breken takken van bomen af en zweven diverse voorwerpen door de lucht die uw ramen kunnen raken. De kans dat het glas breekt is dan ook aanwezig.