U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Tenzij er ergens een lek in het koelsysteem optreedt. En onder andere wanneer er minder koelvloeistof in het koelsysteem zit, zal de temperatuur van de motor hoger worden. Iets wat dan vervolgens weer waarneembaar zal zijn op de temperatuurmeter op het dashboard.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Heel belangrijk: laat de motor nu minstens een kwartier afkoelen en controleer dan pas het koelvloeistofniveau. Doe je dit te vroeg, dan kan dat leiden tot zeer ernstige brandwonden.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Koelvloeistof bijvullen met water
Het is mogelijk om de koelvloeistof bij te vullen met water. Het koelmiddel bestaat namelijk zelf uit water met toevoegingen. Deze toevoegingen geven verschillende eigenschappen aan de vloeistof. Denk bijvoorbeeld aan antivries en anticorrosie.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Koelvloeistof koelt en beschermt de motor
Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt. Het controleren en bijvullen van koelvloeistof kunt u zelf doen.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Koelvloeistof heeft echter meerdere functies zoals: motoronderdelen beschermen tegen koude;voorkomen van kalk op onderdelen van het koelcircuit. de motor beschermen tegen roest.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Meng 2 liter water met 125 ml glasreiniger/afwasmiddel en ongeveer 120 ml schoonmaakalcohol. Giet het met een trechter in het ruitensproeivloeistofreservoir en laat die winterse temperaturen maar komen.
1. Wanneer je gaat rijden dan komt er een zekere druk op het koelsysteem te staan. Dit gebeurt omdat het kookpunt dan een stuk hoger komt te liggen. Wanneer de druk echter te hoog wordt dan zal het vloeistofniveau in het expansievat naar beneden worden gedrukt en als je het dan opendraait dan zal het terug stijgen.
Is het mogelijk om door te rijden? Zodra het koelvloeistofpeil daalt, blijft de temperatuur van de koelvloeistof stijgen. Als het controlelampje bij draaiende motor plotseling rood oplicht of knippert, moet de motor onmiddellijk worden afgezet en moet het voertuig ook naar de garage worden gebracht.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden.
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. In veel gevallen is dit lampje een teken dat de koelvloeistof op is. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit en vul zo nodig bij.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.