De meest voorkomende tekststructuren zijn narratief, sequentieel, oorzaak en gevolg, probleem en oplossing, vergelijken en contrasteren, en overtuigend . Elk type tekststructuur heeft zijn eigen doel, dus het is belangrijk dat studenten begrijpen wat elk vereist om ze effectief te kunnen gebruiken.
Hoewel geen enkele gids u kan helpen om te vinden welke situaties het beste voor u werken om te schrijven, zijn er stappen in het schrijfproces die een schonere, betere definitieve versie bevorderen. De algemene stappen zijn: ontdekking/onderzoek, prewriting, concept, herziening en bewerking .
Zorg voor een logische opbouw
Enkele aandachtspunten daarbij: Start met het introduceren van het onderwerp en maak duidelijk waarom het belangrijk is voor de lezer. Licht het belang verder toe en geef achtergrondinformatie over het onderwerp. Maak het praktisch, geef aan welke stappen de lezer zelf moet ondernemen.
Vermijd clichés
Wees duidelijk en schrijf in begrijpelijke taal. Gebruik vooral spreektaal en vermijd oubollige woorden en clichés. Dat maakt een tekst een stuk minder formeel. Spreek desnoods de tekst hardop uit.
Klik in een Windows Microsoft Word-document op de knop Opslaan als in het menu Bestand.Selecteer Opslaan als type in de vervolgkeuzelijst en selecteer vervolgens Platte tekst (*.txt) . Klik op de knop Opslaan en er wordt een venster Bestandsconversie geopend.
Het schrijfproces kan worden onderverdeeld in vijf afzonderlijke fasen: prewriting, drafting, revisionising, editing en publishing . Elk van deze fasen helpt ervoor te zorgen dat u een stuk tekst kunt schrijven dat goed is doordacht en dat goed zal worden ontvangen door uw doelgroep.
Houd het kort, krachtig en duidelijk
Gebruik eenvoudige en duidelijke taal die uw publiek gemakkelijk kan begrijpen . Vermijd jargon, afkortingen of straattaal die uw lezer mogelijk in verwarring kunnen brengen. Kies op dezelfde manier één specifiek idee om u op te richten per bericht.
Tekstopbouw is een term die staat voor de wijze waarop een tekst wordt ingedeeld. Er zijn een aantal standaard elementen om teksten op een logische wijze in te delen, in met name creatieve teksten is het mogelijk om hiervan af te wijken.
Een goede hook kan ook een vraag of een bewering zijn: alles wat een emotionele reactie van een lezer oproept. Denk er eens zo over: een goede openingszin is iets waarvan je denkt dat je het niet kunt zeggen, maar wat je toch wilt zeggen . Zoals: "Dit boek zal je leven veranderen."
Het is vaak effectief om de inleiding direct te beginnen met een gedurfde stelling, met een vraag aan de lezer of met interessante cijfers. Vraag je lezer bijvoorbeeld “Is bloggen dood?” of presenteer het nog stelliger met “Bloggen is dood”.
Een uitsmijter is een pakkende conclusie of slotzin van een tekst of reclame-uiting. Het doel van de uitsmijter is om de tekst samen te vatten en de lezer aan te zetten tot een bepaalde gedachte of handeling. Bij wervende teksten onderscheiden we drie verschillende fases: blikvanger, argumentatie en uitsmijter.
Veelvoorkomende formaten voor tekststructuur zijn vergelijken/contrasteren, oorzaak en gevolg en sequentie . verwijst naar hoe de informatie in een geschreven tekst is georganiseerd. Deze strategie helpt studenten te begrijpen dat een tekst een hoofdidee en details kan presenteren; een oorzaak en vervolgens de gevolgen; en/of verschillende visies op een onderwerp.
De docent gebruikt het acroniem ROPES om leerlingen te laten zien hoe ze goed onderbouwde antwoorden kunnen schrijven bij het lezen ; R – Herhaal de vragen, O – Mening of feit ter ondersteuning van het antwoord, P – Bewijs uit de tekst, E – Voorbeeld of ervaring ter ondersteuning van het antwoord, S – Vat uw antwoord samen.