Ken je de ontvanger helemaal niet, of is er sprake van een formele situatie, dan is ook hier Geachte de beste keuze. Bij informelere berichten is Beste een goede optie, maar ook bijvoorbeeld Dag, Hallo of Goedemorgen/-middag zijn mogelijk. Ken je elkaar goed, dan kun je ook nog kiezen voor een aanhef als Hoi of Hi.
Als dat niet mogelijk is, kan Beste of Geachte zelfstandig worden gebruikt als aanhef. Ook een informelere begroeting als Dag, Goeiedag, Goedemorgen, Goedemiddag, Goedenavond of Hallo, zonder aanvulling, is mogelijk als aanspreking van een persoon van wie men de naam niet kent.
Houd het kort. Uw eerste e-mail moet niet alle details en ondersteunende documentatie van uw aanvraag bevatten. Het moet een korte beschrijving zijn van de gunst die u vraagt en een vraag of de persoon de tijd en zin heeft om deel te nemen. Als ze ja zeggen, kunt u vervolgdetails sturen.
Als je echt niet weet naar wie je de brief schrijft, dan schrijf je: Geachte heer, mevrouw.
Zelfs als u de naam van de persoon aan wie u schrijft niet weet, is het meestal het beste om erachter te komen of een functietitel of afdelingsnaam te gebruiken om uw aanhef persoonlijker te maken. Voorbeelden: Aan wie het aangaat alternatieven Beste Operations Team, …
Een onbekende ontvanger aanspreken
Om een professionele toon te behouden, kunt u uitdrukkingen als "Geachte heer/mevrouw" of "Aan wie het aangaat" gebruiken wanneer de naam van de ontvanger onbekend is, maar u wel wat informatie hebt over het geslacht en de titel. In dat geval kunt u ook 'Geachte heer' of 'Geachte mevrouw' gebruiken.
Antwoord. Een brief of e-mail aan iemand van wie het gender niet bekend is, kan beginnen met een aanhef als Beste + voornaam/voorletter(s) + achternaam, bijvoorbeeld Beste Kim Verbeek. Ook een aanhef met Geachte + voornaam/voorletters + achternaam is mogelijk.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
Als laatste redmiddel kunt u anonieme zinnen gebruiken zoals ' To Whom It May Concern ' of 'Dear Sir/Madam'. Van deze twee opties raden wij 'To Whom It May Concern' aan, als beste van de slechte anonieme begroetingen, omdat het genderneutraal is.
Bij e-mail ligt het wat ingewikkelder. Ken je de ontvanger helemaal niet, of is er sprake van een formele situatie, dan is ook hier Geachte de beste keuze. Bij informelere berichten is Beste een goede optie, maar ook bijvoorbeeld Dag, Hallo of Goedemorgen/-middag zijn mogelijk.
“ Ik weet het niet zeker — ik moet het even nakijken en dan kom ik er bij je op terug .” “Uitstekende vraag! Ik ga het uitzoeken en laat het je weten.” “Ik heb die informatie op dit moment niet, maar ik laat het je weten zodra ik het heb.”
Begin een sms-gesprek door commentaar te geven op iets dat jullie gemeen hebben, iets interessants te delen of een open vraag te stellen . Probeer iets te zeggen als: "Ga je dit weekend iets plannen?" of "Je gelooft niet wat er net is gebeurd."
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Zelfs als u de naam van de persoon aan wie u schrijft niet weet, is het meestal het beste om erachter te komen of een functietitel of afdelingsnaam te gebruiken om uw aanhef persoonlijker te maken . Voorbeelden: Aan wie het aangaat alternatieven Beste Operations Team, …
Wanneer de ontvanger en jij elkaar al beter kennen, kan je de e-mail ook beginnen met “Beste …” of een vriendelijk “Goedendag”. Alleen onder collega's is “Hallo” of “Hi” acceptabel.
Het is belangrijk om een balans te vinden tussen te formeel en te informeel. Begin met een formele begroeting zoals "Beste [naam ontvanger]" als u hun naam weet. Als u dat niet weet, gebruik dan "Beste heer/mevrouw" of "Aan wie het aangaat". Stel uzelf kort voor en vermeld het doel van uw e-mail in de eerste paar regels.
Is 'Geachte meneer Jansen' een goede aanhef voor een brief of e-mailbericht? 'Geachte meneer Jansen' is ongebruikelijk in zakelijke correspondentie. 'Geachte heer Jansen' is beter, of 'Beste meneer Jansen'.
Een zakelijke e-mail schrijven begint bij de aanhef. Gebruik altijd Geachte als opening. Betreft het informele mails of interne mails? Dan mag Goedemorgen/middag, Beste, Hallo of Dag bijvoorbeeld ook.
Als u de naam van de ontvanger niet weet, is het nog steeds gebruikelijk en acceptabel om de ouderwetse zin " Aan wie het aangaat " te gebruiken.
Jane Jones." Als u niet weet wat hun geslacht is, gebruik dan hun volledige naam, bijvoorbeeld " Beste Jordan Jones ." Als u wel het geslacht weet, maar niet de naam, kies dan voor "Mijnheer" of "Mevrouw." U kunt ze bijvoorbeeld aanspreken met "Beste heer of mevrouw." De manier waarop u iemand in een e-mail aanspreekt, hangt ook af van uw specifieke relatie met de ...
In formele en officiële boodschappen kunnen lezers het gebruik van ik als eerste woord als onbeleefd ervaren. Door te starten met ik kunt u immers de indruk wekken dat u zichzelf belangrijker vindt dan de lezer. U kunt dat gemakkelijk voorkomen door een ander zinsdeel op de eerste plaats te zetten.