Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen.
Geef in je probleemstelling duidelijk aan waar en wanneer het probleem zich afspeelt, wie betrokken is bij het probleem en wie er last van heeft. Je beschrijft ook welke informatie over het probleem bekend is en wat al tevergeefs geprobeerd is om het probleem op te lossen.
Het is handig om een situatie in kaart te brengen door middel van vragen met woorden er in zoals Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Welke.
Methode 1: 6 W-vragen
Wie heeft het probleem? (onderzoek wie de betrokkenen zijn) Wanneer doet het probleem zich voor? (onderzoek mogelijke situaties) Waar doet het probleem zich voor? (onderzoek of je bepaalde probleemgebieden kunt aanwijzen) Waarom is het een probleem? (onderzoek wat de gevolgen kunnen zijn).
Ziektegevallen moeten uiterlijk binnen één week na de eerste ziektedag worden gemeld bij de arbodienst of bedrijfsarts. Is de werknemer zes weken ziek, dan moet door de arbodienst of bedrijfsarts een probleemanalyse worden gemaakt.
Het 6W model van Ferrel is een afnemersanalyse die (potentiële) afnemers van de organisatie in kaart brengt. Hierdoor kan de organisatie kansen en bedreigingen in de markt identificeren en beter inspelen op marktontwikkelingen. Met behulp van de 6 W's kan dit gestructureerd worden geanalyseerd.
5 X W + 1 H is een krachtige methode om dieper naar de kernoorzaak van een probleem te zoeken. Het kan helpen om de oorzaak van een probleem beter te begrijpen en om effectievere oplossingen te vinden. De vragen van 5 x W+H zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Het doel van een probleemanalyse is om je onderwerp te verkennen en af te bakenen, zodat je vervolgens een specifieke probleemstelling en doelstelling kunt formuleren. Ook helpt de probleemanalyse je op weg om de juiste hoofd- en deelvragen op te stellen.
Een probleemanalyse is niet hetzelfde als een probleemstelling. In je probleemanalyse ga je dieper in op je brede probleem door de context van je vraagstuk te bespreken en probeer je het probleem af te bakenen. Op basis hiervan stel je vervolgens de probleemstelling op.
Je probleemstelling beschrijft het probleem dat onderzocht wordt. De doelstelling geeft kort aan waar het onderzoek inzicht in gaat verkrijgen. De hoofdvraag (of centrale onderzoeksvraag) is de vraag met betrekking tot het probleem waarop je scriptie een antwoord geeft.
Het onderzoeksprobleem zelf heeft geen bedoeling, je moet deze verbinden met een bepaald thema dat je wil onderzoeken. Het onderzoeksprobleem moet worden uitgewerkt met vragen aan de hand waarvan men het onderwerp beschrijft en waaruit men de hypotheses ontwikkelt.
Wanneer een werknemer ziek is en langdurig verzuim dreigt is de werkgever verplicht om een probleemanalyse op te laten stellen.
Met de Probleemanalyse die is opgesteld door de bedrijfsarts, maken werknemer en werkgever samen een Plan van Aanpak voor de re-integratie. De gemaakte afspraken legt u samen vast op een formulier. U vult het formulier op de computer in en ondertekent het beiden.
5W2H bestaat uit vijf vragen beginnend met de letter W en twee met de letter H. De vragen zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Hoe en Hoeveel. Deze vragen worden gebruikt om de achterliggende oorzaken van een probleem te achterhalen.
Zeg bijvoorbeeld: “Jan, jij (WIE) hangt over vijf minuten (WANNEER) je jas op (WAT), aan het lusje (HOE) op de kapstok in de gang (WAAR). Als je duidelijk bent 'op de 5', is de waarom overbodig.
Betekenis: 5 W's
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd. Deze twee letters H staan voor Hoe en Hoeveel.
'kW' staat voor kilowatt en de 'h' in de afkorting staat voor het Engelse woord 'hour', wat 'uur' betekent in het Nederlands. Op vrijwel elk elektrisch apparaat staat vermeld hoeveel Watt het verbruikt.
Een probleem analyseren wordt gemakkelijker als je jezelf vragen stelt die het probleem vanuit verschillende hoeken benaderen. Hierbij kun je de "4W – methode" gebruiken. Die term staat voor: Wie, wat, waar, wanneer, hoe én de gevolgen.
Er zijn verschillende manieren van onderzoek (kwantitatief en kwalitatief)¹ en er zijn verschillende onderzoeksmethoden: experiment, surveyonderzoek, casestudy, action research, grounded theory, etnografie en archiefonderzoek.
Het 5w- of 6w-model van Ferrell is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van klanten. Door de 5 w's (wie, wat, waar, wanneer en waarom) mee te nemen in je marktonderzoek, voer je een gedegen afnemersanalyse uit. De uitkomsten kunnen eventueel ook dienen als input van je SWOT-analyse.
In het plan mag alleen informatie staan die gerelateerd is aan de re-integratie. Er mag nooit medische informatie in het plan van aanpak staan. Zelfs niet als de medewerker hiervoor akkoord geeft.
Uw werkgever maakt samen met u een Plan van aanpak. Dit doet u uiterlijk 2 weken nadat de bedrijfsarts de Probleemanalyse heeft opgesteld.