Engeland kent heel veel rotondes. Als je op een rotonde niet direct weet waar je heen moet, blijf dan gewoon op de middelste rijstrook (met de klok mee!) in de rondte rijden totdat je dat wel weet.
Het verkeer rijdt op rotonde's met de klok mee. Verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang boven mensen die de rotonde nog op willen rijden. Auto's moeten aan de linkerkant van de weg geparkeerd worden.
Ga je de rotonde ¾ of helemaal rond geef dan richting aan naar links voordat je de rotonde op rijdt. Ga je de rotonde ¼ dus de eerste afslag, geef dan richting aan naar rechts voordat je de rotonde op rijdt. Bij het nemen van de tweede afslag geven we bij het oprijden van de rotonde geen richting aan.
Je mag op een rustige weg of bij langzaam verkeer midden op de rijbaan rijden, zodat je beter zichtbaar bent voor het overige verkeer. Je moet bij een achteropkomend voertuig, of als het verkeer sneller gaat rijden, weer aan de linkerkant van de weg gaan rijden als dat veilig kan, zodat anderen je kunnen inhalen.
Nee, in Engeland heeft ook rechts voorrang. Eigenlijk maakt het links rijden en het voorrang verlenen aan rechts de verkeerssituatie duidelijker. Zo zijn er minder borden nodig en kan het verkeer makkelijker doorrijden.
Binnen de bebouwde kom: maximaal 48 kilometer per uur / 30 miles per hour. Buiten de bebouwde kom: maximaal 96 kilometer per uur / 60 miles per hour. Autowegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour. Autosnelwegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour.
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
Engeland: Vanaf je 16de jaar kun je na een oogtest rijden met een begeleider. Dat kunnen ook je ouders zijn. Je plakt dan een L-sticker op je auto.
Soms vallen de snelwegen ook onder de letter A. De A-wegen zijn meestal eenbaanswegen. De eenbaanswegen bestaan met een middenberm en zonder middenberm, wanneer er geen middenberm aanwezig is mag je meestal minder hard rijden in Engeland.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden. Niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd tot aan de Tweede Wereldoorlog.
50 km/h weg (meestal voorrangsweg), let op fietspaden langs de weg! naderen tot 25 km/h in 2e versnelling en eventueel doorremmen tot 20 km/h indien je vrij de rotonde op kunt. stoppen en weer in de 1e versnelling de rotonde opgaan indien je niet gelijk de rotonde op kunt.
Ook al had u geen voorrang! Verlaat een bestuurder de rotonde en de voetganger vervolgt de rotonde, dan moet de bestuurder de voetganger voor laten gaan. Volgens de verkeersregels op een rotonde gaat verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde wet voor.
In de beginjaren van de Engelse kolonisatie van Noord-Amerika werden de Britse rijgewoonten gevolgd en reden de inwoners links. Nadat de Verenigde Staten zich onafhankelijk hadden verklaard op 4 juli 1776, werd geleidelijk alles geëlimineerd wat te veel naar Groot-Brittannië rook, zoals ook het links rijden.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka. Samengeteld gaat het om ruim een derde van de wereldbevolking!
Tol betalen in Engeland
Voor sommige wegen in Engeland betaal je tol. Je mag zonder het betalen van tol namelijk geen gebruik maken van deze wegen. Dit geld wordt gebruikt door bedrijven om bijvoorbeeld de rustplaatsen, maar ook de wegen te kunnen onderhouden. Tol betaal je niet in Nederland.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!) en houdt goed het overzicht bij bochten en rotondes.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Opel en Vauxhall zijn beiden al sinds tientallen jaren onderdeel van het GM-concern.
Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.
Hoe zit dat? De GB-sticker staat voor Great Britain en was geldig voor automobilisten in Engeland, Schotland en Wales. Deze sticker werd veel gebruikt door Britten tijdens het reizen buiten het land en diende als een identiteitskenmerk.
Meer nog, de Britten kennen geen algemene voorrangsregel op kruispunten waar de voorrang niet is geregeld met verkeersborden of wegmarkeringen (art 146). Hoewel je hier en daar leest dat er ook in Engeland voorrang aan rechts geldt, klopt dat dus niet. In heel Groot-Brittannië is er geen voorrang aan rechts of links.
In Engeland heeft verkeer van links of rechts niet persé voorrang. In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Mits dat anders staat aangegeven. Een voorrangsweg herken je aan een dubbele onderbroken streep, die aangeeft dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op een kruisende weg.
De makkelijkste manier om te wennen aan het links rijden is door dit voor vertrek te oefenen. Zoek een lege parkeerplaats of een afgelegen weg op waar u dit kunt oefenen. Ook is het goed om wat meer te lezen over het links rijden. Zorg ervoor dat u weet in welke situatie wie voorrang heeft.