Effectieve feedback heeft betrekking op de taak zelf, op het onderliggende proces of op de manier waarop de leerling het leren aanpakt (de zelfregulatie). Die feedback vraagt dialoog, motiveert en ondersteunt een leerling om een doel te bereiken, en leidt tot betere leerprestaties.
Feedback kan het lesgeven, maar vooral het leren en de leerresultaten verbeteren. Feedback op de kwaliteit van het werk en het leerproces of de leerstrategie zijn het nuttigst. Positieve feedback, gericht op het werk en/of de leerstrategie, bevordert de (intrinsieke) motivatie en het leren.
Naast verschillende methoden bestaan er ook verschillende soorten feedback. Een aantal voorbeelden zijn evaluerende, corrigerende, activerende en motiverende feedback. Het is niet de bedoeling om hiertussen te kiezen, maar om het te combineren en af te wisselen.
Bij correctieve feedback bekijk je iets, zeg je of het goed of fout is en wat het dan wel moest zijn. Bij directieve geef je aan wat fout is en hoe de leerling de fout kan verbeteren.
feedup (waar ga ik heen, wat is mijn doel of welke resultaten) feedback (wat heb ik gedaan, hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt) feedforward (wat is de volgende stap, wat ga ik verder doen om de gestelde doelen te bereiken)
Een ander voorbeeld van feedforward geven: Een marketeer wil maximaal bijdragen aan de nieuwe marketingcampagne. Feedforward kan dan zijn: 'Ik waardeer je naar buitengerichte blik, dat je alle trends en ontwikkelingen in de markt herkent en ze meeneemt de organisatie in.
Bij feedforward geef je vooraf aan welk gewenst gedrag je van de ander verwacht, gericht op een taak of situatie in de (nabije) toekomst. Daarmee leg je de focus op hoe iemand het in de toekomst gaat doen en niet over hoe het in het verleden is gegaan. De toekomst kun je veranderen, het verleden niet.
Feedback geven
Feedback kan op verschillende manieren gegeven worden: concreet, gepast, met een duidelijk doel en op het goede moment. Specifieke en concrete 'narratieve' feedback, dat wil zeggen met inhoudelijk commentaar, is effectiever dan het geven van cijfers.
Bij deze vorm van feedback wordt alleen informatie gegeven of de gemaakte opdracht goed of fout is. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het tonen van de traditionele krul of streep.
Door feed-up is het duidelijk waar je naartoe wil en daardoor kan je ook gerichter focussen met meer kans op slagen als resultaat. Effectieve feedback gaat over het punt waar je nu staat in het proces. Feedback werkt vooral als die taak- en procesgericht is.
Het is belangrijk dat je de feedback vanuit jezelf geeft (het is een IK-boodschap – zie kader): het gaat om wat jou opvalt aan het gedrag van de ander en wat dat met je doet. Goede feedback is daarnaast onderbouwd met concrete voorbeelden, zodat de ander weet wat zij een volgende keer anders moet doen.
Acceptatie: Het merk reageert op het compliment met een blijk van waardering, zonder inhoudelijk op het compliment in te gaan. Voorbeelden zijn: “dank/dankjewel”, of “wat leuk om te horen”. 2. Bevestigend commentaar: Het merk accepteert het compliment door deze te herhalen of te bevestigen.
Een negatief commentaar op je gedrag beklijft dus ook slechter. Ander onderzoek, van Naomi Eisenberger aan UCLA, laat zien dat negatieve feedback hetzelfde doet met je hersenen als fysieke pijn. Het levert stress op. Wanneer het bedreigende gevoel eenmaal is aangewakkerd, is het niet zo snel meer tot rust te brengen.
“Nieuwe verpleegkundigen hebben niet alleen opbouwende feedback nodig, maar ook positieve feedback, zodat ze weten wanneer en wat ze goed doen. Door in te zien hoe ze verbeteren, kunnen ze bepalen welke nieuwe verantwoordelijkheden ze kunnen dragen en welke dingen ze het best nog kunnen aanleren.
Procesgerichte feedback richt zich op het proces, bijvoorbeeld: 'je hebt de woorden goed zingend gelezen! ' Procesgerichte feedback helpt een kind verder dan resultaatgerichte feedback. Bij procesgerichte feedback maak je een kind bewust van wat hij of zij zelf heeft gedaan om het resultaat te bereiken.
De betekenis is 'vertellend, verhalend'. Zo is een narratieve preek een verhalende preek en gaat de narratieve psychologie uit van het verhaal dat iemand over zichzelf en zijn leven vertelt.
Feedforward geeft je opties voor gedrag die je kunt inzetten om in de toekomst succesvoller te zijn. Je kiest een ontwikkeldoel en geeft elkaar concrete en bij voorkeur kleine (gedrags)suggesties waar je direct mee aan de slag kunt. Het is gericht op nog beter worden, dus we staan ervoor open.
De onderzoekers stellen vast dat de feedback dan krachtig is wanneer het proces van feedback geven een cyclus is waarin telkens weer de doelen met heldere succescriteria worden vastgesteld en er na feedback wordt gekeken of het leerdoel is behaald of wat nog nodig is om dat leerdoel te bereiken.
De inhoud van dat wat er geleerd wordt. Dit is de feedback die het meeste voorkomt. Voorbeelden van deze soort feedback zijn vakspecifiek en zijn ook vaak op het niveau van goed of fout, waarmee je in de niet-specifieke feedback terecht komt.
Feedback is mondelinge, schriftelijke of non-verbale informatie van een leraar, een leerling zelf of medeleerlingen over het gedrag of de prestatie van een leerling ten opzichte van een na te streven leerdoel.