Om bezwaar te maken op je beoordeling teken je de beoordeling 'voor gezien'. Vervolgens schrijf je in een brief aan je werkgever waar en waarom je het oneens bent met de inhoud van je beoordeling.
Verklein de afstand. Als je veel thuiswerkt, is de kans groot dat je leidinggevende minder zicht heeft op jouw werk en prestaties. Zorg dus dat je daar een helder beeld van schetst tijdens je beoordelingsgesprek. Leg duidelijk uit wat je allemaal hebt gedaan, wat er goed ging en wat beter kan.
In een beoordelingsgesprek geeft je leidinggevende een oordeel over hoe jij je werk in de afgelopen periode hebt gedaan. Voor het gesprek moet jij weten wat je leidinggevende met je wil bespreken. Soms heeft de beoordeling gevolgen voor je salaris of contract.
Een beoordelingsgesprek is iets anders dan een functioneringsgesprek. In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Beoordelen van het functioneren gaat dus over een aantal zaken: de taken, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de houding of attitude en de motivatie. Dat vraagt niet alleen objectiviteit maar ook inzicht en bekwaamheid van de leidinggevende.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
De drie belangrijkste factoren waar volgens medewerkers een eerlijk beoordelingssysteem al moet voldoen, zijn: Effectieve coaching door managers. Persoonlijke doelen gekoppeld aan bedrijfsdoelen. Gedifferentieerde compensatie.
In een functioneringsgesprek praat je over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek wordt gekeken naar prestaties van een bepaalde periode en wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden (zoals een salarisverhoging).
Competentie assessments helpen organisaties zich bewust te worden van de vaardigheden en lacunes in de vaardigheden van hun werknemers.
Nee. De wet kent de woorden beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek niet. Het voeren van een beoordelingsgesprek is dus niet verplicht volgens de algemene wet- en regelgeving, maar in sommige cao's is het beoordelingsgesprek wel degelijk als verplichting opgenomen.
In het verslag wordt vastgelegd wat u met uw werknemer heeft besproken tijdens het functioneringsgesprek. Hieronder vallen zaken die het functioneren van uw werknemer kunnen verbeteren, evenals uw arbeidsrelatie. In het functioneringsverslag worden zowel de positieve als minder positieve punten besproken.
De beoordelingscyclus is de formele gesprekscyclus tussen medewerker en manager. Er zijn vele vormen mogelijk maar de meest traditionele vorm, bestaat uit drie gespreksmomenten: Planningsgesprek, hierin worden organisatie- en persoonlijke ontwikkeldoelen vastgesteld in een persoonlijk ontwikkelplan.
Er zijn geen wettelijke regels voor de frequentie van functioneringsgesprekken, maar het is aan te raden om één of twee keer per jaar met je medewerker in gesprek te gaan over zijn functioneren.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Wat is het doel van beoordelen
Het doel van beoordelen is om objectief vast te stellen hoe medewerkers functioneren. De resultaten en het gedrag van de medewerkers bepalen het succes van een organisatie. In veel organisaties is er een jaarlijkse beoordelingsronde.
Het eerste gesprek in een gesprekscyclus is vaak een doelstellingengesprek. Dit is het moment waarop een leidinggevende toekomstige doelstellingen met een medewerker bespreekt in lijn met zijn of haar functie. Beide kunnen onderwerpen en afspraken inbrengen.