Zweden. In Zweden is voor een boot vanaf 12 meter lengte een vaarbewijs verplicht.
In principe mag je overal in Nederland varen zonder vaarbewijs.
Met het Klein Vaarbewijs I mag de schipper op de meeste binnenwateren in Nederland varen, met uitzondering van de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en de Eems en Dollard.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
In het buitenland heeft u als schipper van een pleziervaartuig vaak een internationaal vaarbewijs nodig. Dit is het Internationaal Certificate of Competence (ICC). Soms ook voor een schip waarvoor in Nederland geen vaarbewijs nodig is.
Noorwegen. In Noorwegen is Vaarbewijs II verplicht voor watersporters met een boot van 8 tot maximaal 15 meter lengte. Dit geldt ook voor een boot die korter is dan 8 meter en een motor heeft van meer dan 25 pk. Het vaarbewijs is alleen verplicht voor watersporters die na 1 januari 1980 geboren zijn.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
nee, je kan op het water niet je rijbewijs kwijtraken.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Je zit met die 15 pk al op de grens van wel of geen vaarbewijs. Het gaat er namelijk niet om,dat je geen 20 km/h haalt met al die mensen aan boord,maar alleen boot /motor is bepalend. Ja mag namelijk maar maximaal 20km/h zonder vaarbewijs.
Alcohol op het water
Niet iedereen weet dat er -net als op de weg- een limiet geldt. Je mag namelijk niet met een schip (laten) varen als je (als schipper) onder invloed bent van alcohol. Het alcoholgehalte van je bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille.
0,5 promille (ongeveer 1 glas voor een vrouw, 2 glazen voor een man): u voelt zich meer ontspannen, maar u bent minder alert in het verkeer. 0,5 -1,5 promille (ongeveer 2-5 glazen voor een vrouw, 3-7 glazen voor een man): u bent 'aangeschoten', u kunt niet meer veilig aan het verkeer deelnemen.
Als u onder invloed bent van alcohol mag u niet met een schip varen. Het alcoholgehalte van uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille. Dit geldt zowel voor de pleziervaart als voor de beroepsvaart.
De Australian Spirit is momenteel het snelste schip ter wereld. Het is ontworpen door Ken Warby, die het in zijn achtertuin in Sydney heeft geassembleerd. Tijdens een spectaculaire testrit bedroeg de snelheid van het schip maar liefst 511 kilometer per uur.
Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen. In de klasse van 30-40 pk worden in Nederland per jaar circa 400 motoren verkocht.
dan komt de boot bij zo'n 25 km/uur in plané en heeft een topsnelheid van 37 km per uur.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.