U kunt condensvorming voorkomen door het ventileren van de ruimte. Zet – indien mogelijk – een raam op een kier. Zo zorgt u voor een continue ventilatie van de ruimte. Vaak is het plaatsen van ventilatieroosters aan de bovenkant van het glas een prima oplossing.
Tips om condens tegen te gaan
Schakel de airconditioning in. De ruiten zijn binnen enkele momenten vrij van condens. Heeft je auto geen airconditioning, zet de verwarming dan op de hoogste stand en richt de blazers op de voorruit. Wrijf met een doek of zeem de binnenkant van de ruiten schoon.
Condens op ramen slaapkamer
Condens op ramen in de slaapkamer komt erg vaak voor. Door de slaapkamer te ventileren is een grote kans dat de condensvorming in de slaapkamer vermeden kan worden. 's-Nachts het raam een stukje openhouden kan er voor zorgen dat condens op de ramen in de slaapkamer gewoon verdwijnt.
De luchtvochtigheid in de woning stijgt en de ramen beslaan. Goed ventileren is dan ook de boodschap! Zet gerust alle ramen en kozijnen wijd open als u ventileert. Zo is een vochtigheidsniveau tussen 40 en 60 % ideaal.
Condens op de buitenkant van de beglazing is perfect normaal en dus geen reden tot ongerustheid. Vocht op ramen binnenshuis is het gevolg van slechte ventilatie of een ander vochtprobleem.
Ramen die aan de buitenzijde beslagen zijn, komen meestal voor wanneer de buitentemperatuur laag is en de relatieve luchtvochtigheid hoog. Door de hoge isolatiewaarde van dubbel of HR++ glas ontstaat dan condens. Die condens is misschien minder fraai, maar het is enkel een teken dat uw kozijnen uitstekend isoleren.
Tips om aangedampte ruiten te voorkomen:
Regelmatig je ruiten schoonmaken, ook aan de binnenzijde, is dus de boodschap. Controleer regelmatig of je ruitenvloeistof bijgevuld is. Check of de rubbers van ramen en deuren nog goed afsluiten. Laat je airco nakijken in de garage.
Hoe werkt het? Zet de airco in recirculatie stand. Deze stand is er speciaal voor als je niet wilt dat je autoruiten beslaan. Zet de verwarming zo hoog mogelijk.
Ter voorkoming van het geschuif kun je de vochtvreter dan beter in het middenconsole plaatsen. Dit is tijdens het rijden een stabiel alternatief. Staat de auto stil, dan kun je het zakje uiteraard wel gewoon ergens op het dashboard plaatsen. Achterin kun je hem vlakbij de achterruit op de hoedenplank leggen.
Is de buitentemperatuur laag en de vochtigheid relatief hoog, dan ontstaat er condens op het glas. Dit komt dus door de weersomstandigheden in combinatie met de hoge isolatiewaarde van het glas. Condens komt vooral 's ochtends voor in de lente en het najaar.
Ja, dat mag! Dit klinkt misschien gek, want er wordt namelijk vaak gedacht dat het een slecht teken is als het HR++ glas beslaat. Het tegendeel is echter waar. Condensvorming aan de buitenkant van het raam is juist een teken dat uw glas goed isoleert!
De eerste tekenen van een (te) hoge luchtvochtigheid in uw woning is als de ramen in huis en de spiegels in de badkamer vaak beslagen blijven en als er schimmels op het plafond en muren staan.
Meestal is het dan binnen warmer dan buiten, en het is natuurlijk geen optie om je kamertemperatuur aan te passen aan de lage buitentemperatuur. Wat je wél kunt doen, is extra goed ventileren. Daarmee wordt je condens een stuk minder. Een ventilatierooster is dus de grootste vriend van je enkele glas.
Het beslaan van de buitenzijde van isolerend dubbelglas heeft te maken met het feit dat er condensvorming op het glasoppervlak optreedt. Condensvorming aan de buitenzijde kan ontstaan bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid.
Isopropanol op een stuk keukenrol ontvet ook prima maar kan dan weer wel de raamrubbers aantasten. Smeer de binnenkant van de ramen in met scheerschuim. Zorg dat het raam goed gedekt is. Pak hierna een schone doek en maak vervolgens de ruit weer schoon.
Het klinkt misschien een beetje gek om je ramen dicht te houden. Je zou immers denken dat de warme lucht sneller kan ontsnappen met de ramen open. Toch koelt je auto sneller af als je de ramen dichtlaat, omdat er dan geen koude aircolucht ontsnapt én er geen warme lucht binnenkomt.
De condens ontstaat wanneer er een lage buitentemperatuur heerst, samen met een hoge relatieve vochtigheid. Deze situatie ziet u vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt.
Als je dagelijks met de auto rijdt dan is scheerschuim de gouden tip! Smeer de binnenkant van de ramen – die je vrij van condens wil hebben – in met scheerschuim. Zorg dat het raam goed gedekt is. Pak hierna een schone doek en maak vervolgens de ruit weer schoon.
In het voor- en najaar kan het wel eens voorkomen dat je ramen aan de buitenkant zijn beslagen. Condensvorming wordt bepaald aan de hand van de isolatiewaarde van glas. Deze condens ontstaat wanneer de temperatuur buiten laag is in combinatie met een hoge luchtvochtigheid.
Het is ook mogelijk dat de ramen onvoldoende isoleren tegen de koude van buiten. Zo ontstaat er een koudebrug waarlangs de koude naar binnen komt en er zo condensvorming optreedt aan de binnenkant van je ruiten. De kans dat dit gebeurt, is groter wanneer de binnentemperatuur laag is.
Een condens in dubbele of drievoudige beglazing herstellen is niet mogelijk. Het aangetaste glas dient vervangen te worden door een erkend glaszetter. De beste oplossing bestaat erin om een nieuw raam te laten installeren, al dan niet met nieuwe kozijnen.
Het antwoord is simpelweg: nee. De enige oplossing is het laten plaatsen van een nieuwe ruit, en indien nodig nieuwe kozijnen. Doe dit in elk geval nog voor de winter, want als uw dubbel glas lek is, zullen uw stookkosten zeker flink gaan stijgen.
De beste oplossing voor problemen veroorzaakt door condens is ventilatie, frisse lucht of lucht droger dan binnen. Door een open raam of deur ontsnapt er heel wat vocht uit de vochtige slaapkamer. Vaak is de lucht droger dan de lucht al aanwezig in de kamer. Droge lucht kan helpen om condensatievocht kwijt te raken.