Je kunt de boarding pass op gewoon printerpapier printen. Vergeet niet zowel de heen- als terugreis te printen. Bij het inchecken krijg je je echte ticket en boardingpass. Toegevoegd na 2 minuten: Op de luchthaven je boardingpass laten printen kan ook, maar dat kost € 60,-.
Mocht het thuis niet lukken met printen dan kan je je boardingpass ook printen via de check-in zuilen of laten uitprinten door een medewerker van de check-in balie op de luchthaven. De mobiele boardingpass kun je downloaden op je smartphone. Met de QR-code kan de boardingpass op de airport worden gescand.
Lukt het je niet je boardingpass te downloaden of te printen? Dan kun je je boardingpass natuurlijk ook op de luchthaven uitprinten. Dit kan bij één van de check-in balies. Ga voor meer informatie over de openingstijden van de check-in balies naar informatie over inchecken.
We raden je aan je ticket uit te printen, ofwel met behulp van het bevestigingsmailtje, ofwel via onze website. Je bent strikt genomen niet verplicht om je ticket uit te printen, maar op sommige luchthavens wil het incheckpersoneel wel uitgeprinte tickets zien.
Houd je paspoort en e-tickets bij de hand om het incheckproces te versnellen. Als je geen ruimbagage in hoeft te checken, kun je ook bij de self-service palen op de luchthaven inchecken. Tegenwoordig kun je bij veel airlines ook online inchecken en een boarding pass uitprinten.
Op het e-ticket/(vlieg)ticket staan alle gegevens die je nodig hebt om (online) in te checken voor jouw reis. Het is niet nodig om je ticket uit te printen, maar zorg dat je je ticket goed bewaart in je bestanden, zodat je er altijd bij kunt. Je gebruikt je e-ticket om online in te checken of op de luchthaven.
Het verschil tussen een ticket en een boarding pass is dat een ticket het bewijs van aankoop van je reis is en je hiermee een plek in het vliegtuig reserveert, terwijl een boarding pass je ook daadwerkelijk toegang geeft tot de vlucht.
Boardingpass printen
Dat kunt u op de luchthaven regelen. Ga naar de selfservice kiosk of incheckbalie om uw boardingpass op te halen. U kunt het ook thuis printen.
Als je zonder ruimbagage reist en online ingecheckt bent, hoef je geen rekening te houden met de openingstijden van de check-in/bagage drop off balies. Wel is het van belang om aanwezig te zijn op de oorspronkelijke vertrektijd van de vlucht. Zo kan de vlucht direct vertrekken zodra het probleem is verholpen.
Ook Android-gebruikers kunnen sinds medio 2018 gebruikmaken van een soortgelijke functie: er zijn meerdere apps op Android die Wallet-tickets kunnen openen en weergeven. Apps als PassWallet, Boarding Pass Wallet en Wallet Passes zijn gratis te downloaden in de Google Play Store.
Wanneer u een instapkaart, ticket of andere kaart toevoegt aan de Wallet-app op uw iPhone, wordt deze automatisch toegevoegd aan de Wallet-app op uw gekoppelde Apple Watch.
Mobiele instapkaart
Zodra u de app hebt geïnstalleerd, hoeft u alleen nog maar in te checken en uw instapkaart naar uw iPhone of Android-toestel te downloaden. Je kunt tot acht instapkaarten per vlucht opslaan, per device. Deze zijn ook offline beschikbaar wanneer je geen dataverbinding hebt.
Om te zien in welke rij je moet gaan staan kijk je op de digitale schermen. Hierop zie je de vertrektijd van het vliegtuig, de bestemming, het vluchtnummer, het rijnummer om in te checken, eventuele extra informatie en de gate-informatie.
Het kost je misschien wat meer tijd, maar het kan je wat meer rust geven als de baliemedewerker je handmatig incheckt. Bovendien kun je meteen je bagage afgeven. Voor de bagage drop-off staan vaak lange rijen en zelf bagage inchecken en labelen vindt niet iedereen handig.
Zelf je koffer labelen en inchecken
Je ruimbagage moet je, net als jezelf, inchecken voor je vlucht. Dit doe je bij de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij in de vertrekhal op Schiphol. Wanneer je zelf al online bent ingecheckt, kan je vaak ook gebruik maken van de selfservice bagage drop-off op Schiphol.
Een instapkaart, dikwijls aangeduid met de Engelse benaming boarding pass, is een document uitgegeven door een luchtvaartmaatschappij dat een passagier toegang geeft tot een vliegtuig met recht op het gebruik van een stoel tijdens de vlucht.
Tijd is dus zeer kostbaar op de luchthavens. Een andere reden is dat het grondpersoneel van de airline vanaf een uur voor vertrek de laatste dingen bij de gate regelt. Hieronder vallen onder andere de controle of alle passagiers aanwezig zijn, zit alle ruimbagage aan boord en is er wel voldoende brandstof getankt.
Een e-ticket is hetzelfde als een vliegticket. Op een e-ticket staan je vluchtschema, ticketnummer en eventuele extra's vermeld. Uiterlijk binnen 3 dagen na betaling wordt jouw vliegticket per mail verstuurd. Je boekingsbevestiging geldt als officiele bevestiging van jouw gereserveerde vlucht.
Met een e-ticket hoef je niet in te checken. Reis je van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje en open deze met de vierkante code op het e-ticket. Let op: je kan de poortjes alleen openen door het e-ticket te laden en te tonen in de NS-app of met een uitgeprint e-ticket.
De mondkapjesplicht op de Nederlandse luchthavens vervalt al per 20 mei 2022 in plaats van 21 mei 2022. Als u gaat vliegen kan het gebeuren dat u bijvoorbeeld op de luchthaven in het land van vertrek en in het vliegtuig verplicht een mondkapje moet dragen.
3 uur van tevoren aanwezig op het vliegveld
Check van tevoren bij de vliegmaatschappij hoe laat voor vertrek je aanwezig moet zijn. Wil je het ruim nemen? Zorg dat je voor Europese vluchten 3 uur van te voren op de luchthaven bent. Het is niet nodig om eerder dan 3 uur voor vertrek op de luchthaven te zijn.