Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
Verdere bestemmingen kan je niet in één dag bereiken; dit betekent dat je in een accommodatie in de buurt van een station moet overnachten. Tip: neem de nachttrein op de trajecten waarop het mogelijk is, bijvoorbeeld naar Italië of Oostenrijk. Niet in alle treinen kan je fiets mee.
Als passagier stoot je bij een tripje Amsterdam – Barcelona met de trein vijf tot tien keer minder CO2 uit dan met het vliegtuig. Daar staat wel een langere reistijd tegenover en er hangt een duurder prijskaartje aan.
Reizen met eenmalige OV-chipkaart. Naast reizen op saldo met de OV-chipkaart kun je in de trein ook nog gebruik maken van een los kaartje van NS, de eenmalige OV-chipkaart. Dit is een papieren OV-chipkaart. Reis je op hetzelfde traject op één dag heen en terug, dan kun je het best een dagretour kopen.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Een retourticket voor de trein kost minimaal € 92 en doet er naar het stadscentrum ongeveer even lang over als het vliegtuig. Voor een stedentrip Londen is de trein niet alleen duurzamer, maar ook voordeliger voor je portemonnee.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. Een retourticket is goedkoper dan twee enkele reizen. De laagste prijs voor een retourticket van Amsterdam naar Londen is € 88. Als de tickets van € 88 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar een bedrag tussen de € 88 tot € 411.
De snelste reistijd met de nieuwe rechtstreekse Eurostar-trein tussen Amsterdam en Londen is 4 uur en 10 minuten. Als je ervoor kiest om het eerste reisdeel met de Thalys te doen, duurt de reis ongeveer 5 uur — soms iets korter, soms iets langer, afhankelijk van hoe lang de overstaptijd in Brussel is.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Het kopen van een los kaartje kan uitmaken in de prijs van je reis. In de meeste gevallen ben je duurder uit in vergelijk met het reizen op saldo op een OV-chipkaart. Let wel op, want je kunt in de meeste gevallen niet meer met contant geld betalen bij de chauffeur.
Meestal kun je al vanaf 11,50 euro een enkeltje kopen. Let op: de enkele reizen zijn doordeweeks NIET geldig tussen 6:30 – 9:00 en 16:00 – 18:30 uur. In het weekend mag je heel de dag reizen.
Ben je ouder dan 65 jaar en reis je met de trein, dan kan je gebruik maken van het Seniorenbiljet. Met dit voorkeurtarief betaal je 7,20 euro in 2de klas en 15,30 euro in 1ste klas voor een heen- en terugreis op dezelfde dag (prijzen geldig vanaf 01-02-2020).
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Meer dan de helft van CO2 uitstoot vakantie is vervoer, indien er veel mensen ipv vliegen per trein reizen is er een enorme milieuwinst te behalen. Gemiddeld trein 75% minder CO2 uitstoot dan vliegen.