Conclusie. We kunnen dus concluderen dat klanten werven een vak apart is, maar van uiterst belang als je je bedrijf wilt laten groeien. Uit onderzoek blijkt dat warme acquisitie effectiever is dan koude, dus maak vooral gebruik van bestaande klantgegevens en zorg dat je ze een gericht aanbod doet.
Bij warme acquisitie bied je je diensten of producten aan bij mensen die je al kent, bij koude acquisitie benader je mensen die je nog niet kent. Zie het als een potentiële klant die nog niet eerder warm gemaakt is voor jouw product of dienst.
Koud bellen is de telefoon pakken naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit gesproken of gezien hebt. Dus ook niet via Linkedin of andere social media kanalen.
E-mail, internet en de post. Dat zijn de middelen waarmee u consumenten het beste kunt benaderen. Tips om dat zo effectief mogelijk te doen. Uit het eerste 'Trendonderzoek Dialoogmedia' van brancheorganisatie DDMA komt naar voren dat consumenten het liefst per e-mail, post of internet contact hebben met adverteerders.
Een normaal acquisitiegesprek duurt wellicht maximaal 5 minuten, tussen begroeting en afspraak plannen.
Is koude acquisitie verboden? Koude acquisitie is niet verboden. Maar er zijn wel regels en wetten over hoe je potentiele klanten wel of niet mag benaderen. Sinds 1 juli mag je niet zomaar koud bellen naar eenmanszaken, VOF's of maatschappen.
Iemand die voor zijn of haar beroep klanten probeert te krijgen voor een bedrijf.
Acquisitie is het verwerven en/of verkrijgen van iets nieuws. Binnen de online marketing is het gebruikelijk dat je uitgaat van het werven of verkrijgen van nieuwe klanten of opdrachten.
De term 'acquisitie' is afkomstig uit het Latijn. Letterlijk betekent het 'verwerven'. Doorgaans heeft acquisitie betrekking op het verleiden van een nieuwe klant om een product of dienst af te nemen. De term wordt echter ook gebruikt in de context van een bedrijfsovername of juist een bedrijf verkopen.
Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Acquisitie plegen betekent dat jij actief potentiële klanten gaat benaderen. We maken hierbij onderscheid tussen koude acquisitie en warme acquisitie. Een voorbeeld van koude acquisitie is het bellen of mailen van mensen voor wie jij met jouw aanbod mogelijk iets kunt betekenen.
Colportage: je product of dienst aan de deur proberen te verkopen. Brieven of e-mails sturen aan onbekenden. Nieuwe mensen aanspreken op netwerkbijeenkomsten. Benaderen van vreemden op social media (LinkedIn, maar ook Facebook en Instagram).
Direct marketing omvat alle vormen van communicatie, ongeacht of deze gericht zijn op de promotie van goederen of diensten, de promotie van ideeën, voorgesteld of ondersteund door een persoon of organisatie, maar ook de promotie van die persoon of organisatie zelf, met inbegrip van zijn/haar merkimago of de merken die ...
Een acquisitiegesprek is een gesprek tussen jou en een potentiële opdrachtgever, waarin je met elkaar kennismaakt.
Creëer verschillende momenten waarop (potentiële) klanten met jou in contact komen. “Deel interessante dingen met je doelgroep”, tipt Van Heck. Laat zien dat jij een expertrol hebt. Dit kan door blogs te schrijven of jouw kennis over een actueel onderwerp op LinkedIn te delen.
Lauwe acquisitie is acquisitie die volgt op een eerder contact met de prospect. Het verschil met koude acquisitie is dat er vooraf een contactmoment is geweest. Dit contactmoment kan op verschillende manieren hebben plaatsgevonden: per brief, e-mail, LinkedIn of netwerken.
Schrijven van een belscript: Stuur aan op een afspraak
Het doel van uw gesprek is om iets te verkopen en daarvoor een afspraak te maken. Hou dit doel goed voor ogen, zonder al te opdringerig over te komen. Voorbeeld: “Om u te kunnen laten zien wat ons product precies inhoudt, maak ik graag een afspraak met u.
Waar er bij koude acquisitie geen sprake is van een band tussen verkoper en potentiële klant, is dit bij warme acquisitie wel het geval. Wanneer jij warme acquisitie inzet, richt jij je met jouw bedrijf namelijk tot bestaande relaties. De meeste bedrijven kiezen voor deze vorm van acquisitie.