De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.
Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat).
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Overgangsregeling: kwarttarief voor oldtimer
Om die groep tegemoet te komen is er een overgangsregeling bedacht. In deze overgangsregeling is het jaar 1988 van belang. Auto's die voor 1988 op kenteken zijn gezet, maar nog niet de leeftijd van 40 jaar hebben bereikt, komen in aanmerking voor de overgangsregeling.
Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij; Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers. Wie dus van 'klassieke' auto's houdt, maar wél meer moderne snufjes wil, komt al snel uit bij een youngtimer.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
De youngtimer regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt bij voertuigen van minimaal 15 jaar oud. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
U vraagt of u uw oldtimer ook in de wintermaanden mag gebruiken. Indien u gebruik maakt van de Vrijstelling motorrijtuigenbelasting aanvragen voor oldtimer ouder dan 40 jaar hoeft u geen motorrijtuigenbelasting voor deze auto te betalen en mag u het hele jaar gebruik maken van de auto.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar. Vaak kun je voor een paar duizend euro een auto kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan: bijvoorbeeld een luxe BMW of Mercedes met alles erop en eraan.
U kunt de eigendom van de auto overdragen aan uw vriendin op grond van een schenking door haar het feitelijke bezit over de auto te geven. Een schriftelijke overeenkomst is niet noodzakelijk, maar kan voor uw vriendin wel handig zijn. Als u de auto schenkt raakt belasting over de waarde van de schenking verschuldigd.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
Als u gebruikmaakt van de overgangsregeling, mag u uw motorrijtuig in de maanden januari, februari en december niet op de openbare weg gebruiken of parkeren. In die maanden mag u wel met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden voor een APK-keuring.
Wat is nou precies een oude auto? Dit is moeilijk te vertellen, want een oude auto is een relatief begrip. Zo kan een auto met een lager bouwjaar er al slechter aan toe zijn dan een voertuig dat minder kilometers op de teller heeft, nooit een beurt heeft overgeslagen en goed onderhouden is.
Deze bedraagt €37,90 en wordt evenals elk jaar geïndexeerd op 1 juli. Uiteraard heb je ook nog de vaste kost van €30 voor het aanvragen van je kentekenplaat.