De geldigheid van een taxatierapport verschilt per geldverstrekker. De meeste geldverstrekkers hanteren een geldigheidstermijn van 6 maanden. Dit wil zeggen dat op het moment dat de hypotheek aangevraagd wordt uw taxatierapport niet ouder dan 6 maanden mag zijn.
Een taxatierapport mag op het moment van uitbrengen van het bindend aanbod maximaal 6 maanden oud zijn.
Hoe lang is een taxatierapport geldig? Bij de meeste geldverstrekkers mag uw taxatierapport maximaal 6 maanden oud zijn op het moment dat de hypotheek wordt aangevraagd. Sommige geldverstrekkers hanteren 3 maanden als maximale geldigheid van een taxatierapport.
U bent wel als taxateur verplicht om uw betrokkenheid in de afgelopen 2 jaar bij het te taxeren object (bij de 1e taxatie) in uw 2e rapport op te nemen en daarbij te verklaren op grond van welke overwegingen u de taxatie onafhankelijk uit kunt voeren.
Het taxatierapport is zes maanden geldig. Dit is hetzelfde als bij een uitgebreid taxatierapport via taxatie op locatie. De waardebepaling via de Rabobank Calcasa Desktoptaxatie komt niet overeen met mijn verwachting.
De geldigheid van een taxatierapport verschilt per geldverstrekker. De meeste geldverstrekkers hanteren een geldigheidstermijn van 6 maanden. Dit wil zeggen dat op het moment dat de hypotheek aangevraagd wordt uw taxatierapport niet ouder dan 6 maanden mag zijn.
Het feit dat een taxatierapport zo duur is komt omdat er 4 hoofdkostenposten inbegrepen zijn in de prijs: de validatiekosten voor het NWWI, de aanschaf van een verplicht bodemrapport, de kosten voor de taxatiesoftware en de btw.
Taxateur wordt altijd beïnvloed
Zoals bekend mogen klanten en hypotheekadviseurs een taxateur niet beïnvloeden. Zij mogen dus niet doorgeven welke taxatiewaarde zij minimaal moeten hebben om bijvoorbeeld de hypotheek te kunnen regelen.
De kosten voor een taxatierapport staan niet vast en de prijzen verschillen per taxatiebureau en makelaar en zijn soms onderhandelbaar. Over het algemeen kun je uitgaan van een bedrag van tussen de € 550 en € 1.000, afhankelijk van het aantal uren dat een taxateur aan een rapport kwijt is.
Stel dat je een huis koopt voor de koopsom van € 300.000. Uit de taxatie blijkt dat de woningwaarde € 290.000 bedraagt. Jij krijgt dan maximaal 100% (dus € 290.000) Je hebt echter inclusief bijkomende kosten 106% x € 300.000 = € 318.000 nodig. Je zult dus € 318.000 - € 290.000 = € 28.000 zelf moeten bijleggen.
Wanneer de taxatiewaarde van de woning lager ligt dan de koopsom dan gaat de hypotheekverstrekker uit van de (lagere) taxatiewaarde. Het verschil tussen de koopsom en de taxatiewaarde dien je daarom zelf te financieren.
De conclusie is dat de taxaties niet altijd betrouwbaar en onafhankelijk zijn. In bijna 60 procent van de onderzochte gevallen is de taxatiewaarde hoger dan de koopsom, gemiddeld zo'n 5 procent. In een derde van de gevallen is de waarde exact gelijk aan de koopsom.
ING Calcasa Desktoptaxatie niet ouder dan 6 maanden. Aangevraagd via ING.nl of via een taxateur die ook ING Calcasa Desktoptaxatie mag aanvragen.
Nu de huizenprijzen zijn gestegen, kan het interessant zijn om je huis te laten taxeren en een taxatierapport te overleggen aan je geldverstrekker. Omdat de geldverstrekker minder risico loopt bij een hogere woningwaarde, kan je renteopslag mogelijk verlaagd worden.
Stel, u wilt binnen 3 jaar verhuizen. Maar wat als u constateert dat uw woning minder waard is dan de hypotheek die hierop gevestigd is? Dan is het verstandig om uw aflossingsvrije hypotheek (gedeeltelijk) af te lossen. Een specialist kunt u inzicht geven in de mogelijkheden via een gratis telefonisch Aflosgesprek.
Waar heb ik een taxatierapport voor nodig? Om een hypotheek te kunnen krijgen, heb je een taxatierapport van de woning nodig. In het taxatierapport staat de marktwaarde van de woning. Je mag maximaal 100% van de marktwaarde financieren met een hypotheek.
Aan een taxatierapport worden bepaalde eisen gesteld en deze wordt gecontroleerd door een validatie instituut (NWWI). Aan een waardebepaling worden geen specifieke eisen gesteld en deze wordt niet gecontroleerd door een validatie instituut. Een taxatie wordt door een onafhankelijk, gecertificeerd persoon uitgevoerd.
Een taxatierapport is in de meeste gevallen verplicht als je een huis gaat kopen. Dit wordt een gevalideerde taxatie genoemd en deze heb je dan nodig voor de hypotheekaanvraag. Ook als je je huis gaat verzekeren heb je een taxatierapport nodig zodat je weet voor welk bedrag je je huis moet verzekeren.
Als je een hypotheek wilt afsluiten voor een bestaand huis, ben je meestal verplicht een taxatie uit te laten voeren. Voordat een hypotheekverstrekker jou een hypotheek verstrekt, wil hij weten wat het huis waard is. Een taxatie is niet verplicht wanneer de hypotheek niet hoger is dan 75% van de WOZ-waarde.
Als je een bestaand huis gaat kopen, wordt zowel bij starters als doorstromers de taxatiewaarde vastgesteld met behulp van een gevalideerd taxatierapport. In dat geval is de marktwaarde dus hetzelfde als de taxatiewaarde. Ook als je gaat verbouwen zijn beide waarden gelijk.
In theorie is er geen verschil tussen taxatiewaarde en verkoopwaarde. Een taxateur stelt de waarde van een huis vast, dit is het bedrag dat je kunt lenen bij de hypotheekverstrekker. De wet heeft bepaald dat je niet meer dan 100 procent van de woningwaarde mag lenen.
Voor sommige huizen is 2% overbieden al voldoende, bij andere huizen kan de prijs tot wel 20% boven de vraagprijs stijgen. Voordat je meegezogen wordt in een biedingen oorlog moet je het volgende weten: Sinds 2018 mag je niet meer lenen dan de waarde van een woning.
Een taxateur is een onafhankelijk en gediplomeerd persoon. Deze persoon schat de waarde van de woning. Uiteraard niet zo maar uit de losse pols, maar op basis van een erkend validatiesysteem. Uit de taxatie komt een taxatierapport dat u kunt gebruiken voor aan- en verkoopbeslissingen.
Zij regelen dat er snel een taxateur naar je nieuwe woning komt en maken het rapport voor je op. De (nieuwe) kosten zijn 615 euro.