Gemiddeld gaan autobanden tussen de 5 en 10 jaar mee, maar de daadwerkelijke levensduur is afhankelijk van een aantal factoren zoals; het rijgedrag van de bestuurder, de mate van onderhoud en de kwaliteit van de banden.
De levensduur van een band is maximaal 10 jaar, zelfs al zien de banden er als nieuw uit. Dit komt doordat het materiaal waar de banden van gemaakt worden maar 10 jaar mee gaan.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Versleten tot aan de wettelijke eis
De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 mm. Het is echter raadzaam om de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. In de profielgroeven van een band bevinden zich slijtage-indicatoren genaamd TWI (Tread Wear Indicator).
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant.
Ook niet in Duitsland. Alleen als u in het bezit bent van een goedkeur om in Duitsland 100 km/h te mogen rijden (Tempo 100) dan mogen de banden maximaal maar 6 jaar oud zijn.
APK-keuring en autobanden: Voor de APK-keuring is de leeftijd van een autoband niet direct van belang, maar de staat van de banden, zoals voldoende profiel en het ontbreken van beschadigingen, is wel essentieel.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Leeftijd van een band
Banden met schade door veroudering zijn onveilig, ongeacht voldoende profiel. Het beoordelen van een band op veroudering is specialistenwerk. Laat je banden van 6 jaar of ouder daarom jaarlijks controleren door de VACO-bandenspecialist bij jou in de buurt.
Antwoord van Mickel. U vraagt zich af of u met banden van ruim 6 jaar in Frankrijk mag rijden. Er bestaat in Frankrijk geen maximum leeftijd voor banden voor caravans. Wij adviseren om de banden na 6 jaar elk jaar goed te controleren op slijtage, beschadigingen, scheurvorming en uitdroging.
Over het algemeen kun je aanhouden dat de levensduur van all season banden met de hoogste kwaliteit ongeveer 50.000 kilometer bedraagt. Ga je voor een goedkopere klasse, dan gaan ze vaak maar tussen de 20.000 en 30.000 kilometer mee.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst.
Je kunt al een kleine of amateur band boeken vanaf €500,- terwijl een professionele of grote band begint bij €2.000,- .
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte.
Hoe lang blijven banden houdbaar? De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar.
Wij raden je aan om je zomerbanden te vervangen als de profieldiepte minder dan 2 mm is. Om veilig een gladde weg om te rijden met winterbanden adviseren wij om deze te vervangen als de profieldiepte minder dan 4 mm is.
En met toenemende broosheid kunnen banden hun functie niet meer vervullen, zelfs als het loopvlak nog perfect is. De ANWB beveelt aan geen winterbanden meer te gebruiken die ouder zijn dan 6 jaar. Uiterlijk vanaf de leeftijd van 8 jaar is het einde van hun levensduur definitief bereikt, ongeacht de slijtage.
De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt.
Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt. De kans op een klapband is groot bij een band met scheuren in het rubber. Op de plekken met scheuren is het rubber minder sterk.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Rijden zonder winterbanden in Duitsland: boetes geen uitzondering. Als je de verplichting om op winterbanden te rijden negeert én wordt aangehouden, staat daar €60 boete op. De boete voor het niet hebben van winterbanden en het verkeer belemmeren is €80. Let op: in Duitsland werken ze naast boetes ook met strafpunten.
MS op jouw autoband
De code 'MS' staat voor 'Mud & Snow', oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandigheden voldoende grip te blijven houden.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik.