Op basis van deze drie factoren laat Instagram jou bijpassende content zien. Welke content like je veel, waar geef je veel reacties op, in welke accounts toon je veel interesse? Maar ook hoe vaak je online bent op Instagram. Hoe vaker je je nieuwsfeed bekijkt, hoe meer Instagram probeert om jou nieuwe content te geven.
1. Je post te vaak of juist te weinig. 40% van de Instagram-marketeers gaf in het onderzoek van Hubspot aan dat te weinig posten de belangrijkste reden is voor het verliezen van volgers. Tegelijkertijd geeft 33% aan dat te vaak posten hetzelfde effect heeft.
De beste dagen om een bericht te posten op Instagram is op maandag en donderdag. Zondag is hiervoor de slechtste dag. De beste tijd om te posten is 's ochtends tussen 8 en 9 uur. Een bericht posten tussen 3 en 4 uur in de middag zal je moeten proberen te vermijden, dit is namelijk de meest slechte tijd.
Als je geen likes krijgt op Instagram, kan dat aan heel veel dingen liggen. Maar de kans is groot dat vooral komt omdat je het medium onderschat. En dat je er dus onvoldoende tijd en aandacht in investeert.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Als je zelf meer Instagram Story view wilt, bekijk dan ook de Stories van anderen en reageer daarop. Instagram laat je graag content zien die jij interessant vindt. Dus meestal zie je als eerste de Stories van account waar je vaak op reageert.
En natuurlijk vooral: welk doel wil je bereiken met Instagram? De Instagram stories die jij gaat posten, moeten jou namelijk helpen om dat doel te halen. Zorg in ieder geval dat je twee keer per dag een story post met zo'n 10-11 uur tussen die stories.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Gebruik hashtags
Probeer zoveel mogelijk hashtags in het Engels te schrijven, want hierdoor kunnen meer mensen jouw foto vinden. Probeer het tussen de 5 en de 10 te houden. Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe beter jouw foto vindbaar is en hoe meer kans op likes (en volgers) je hebt.
Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij. Wel kun je via de likes en reacties zien wie je foto's of filmpjes bekijkt.
Instagram heeft een speciale 'verkennen'-pagina. Op deze pagina staat content die je mogelijk relevant vindt of content die veel wordt bekeken door je vrienden. Bovenaan de pagina zit bovendien een zoekbalk die je kunt gebruiken om accounts en hashtags te vinden.
Mensen hebben vaak (zij het onbewust) best helder wat ze willen van een platform als Instagram. Ze willen er hun hobbies delen, connecten met vrienden en familie, onderwerpen en influencers volgen die hen interesseren.
Ben je er klaar voor om die nepvolgers op te sporen en te verwijderen? Houd er wel rekening mee dat je maximaal 25 volgers per uur verwijdert, anders kan Instagram het als spam zien en je account blokkeren.
Dinsdag, woensdag en donderdag tussen 10:00 en 15:00 uur heeft Instagram de meest regelmatige betrokkenheid.
Redenen voor het verlies van instagram volgers.
Je profiel heeft een update nodig. Je posts zijn van slechte kwaliteit. Je bent teveel bezig om je producten of brand te promoten. Je posts passen niet meer binnen je niche.
Let er wel op dat je maar maximaal 60 accounts per uur kunt gaan volgen en in totaal 7500 accounts.