Het oliedruk waarschuwingslampje brandt automatisch als het contact wordt ingeschakeld op de accessoires van het contactslot. Bij deze stand zal alle waarschuwingslampjes gaan branden als test, als de sleutel wordt door gedraaid zal de motor aanslaan en bij voldoende oliedruk het lampje van de oliedruk uit gaan.
Draai de oliedrukschakelaar uit het motorblok. Draai nu met of zonder hulp van een adapter de oliedrukmeter in het motorblok. Start nu de motor en kijk wat de oliedruk is met stationair lopen en met hoge toeren. Een normale oliedruk waarde bij stationair en warme motor is tussen de 1 a 1,5 Bar.
Deze druk is nodig om een oliefilm op te bouwen op plaatsen, waar bewegende onderdelen in contact komen met niet-bewegende onderdelen. De oliedruk varieert, afhankelijk van het motortoerental en de olietemperatuur, van circa 1,5 bar (stationair draaiend) tot circa 6 bar (volbelast bij hoog toerental).
Een oliedrukschakelaar houdt kort gezegd in de gaten of er voldoende olie in de motor aanwezig is. De schakelaar (ofwel sensor) is gesloten wanneer de motor niet draait, maar wanneer de motor loopt zal er oliedruk in de motor ontstaan waardoor de sensor ingedrukt wordt en de schakelaar opent.
VDO Oliedruksensor. productnummer 360-081-032-003C. onze prijs 66,95 €
Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter.
Het oliekanaal houdt verontreinigingen buiten en zorgt ervoor dat schone brandstof de motor bereikt. Het oliekanaal kan na verloop van tijd verstopt raken door residu, drijfzand en jetsam. De bevredigende brandstof komt dus niet bij de motor. Zo stijgt de temperatuur van de motor, wat leidt tot een hoge oliedruk.
De motorolie wordt door de (olie ) pomp door het motorblok gepompt. Zodat deze optimaal gesmeerd wordt. Zodra de druk wegvalt, valt ook je smering weg. Je hebt dan weinig fantasie nodig wat er gebeurt als je blok niet meer gesmeerd wordt.
Een verstopte oliefilter of incorrecte werking van de oliepomp liggen hier vaak aan ten grondslag. Daarnaast kan het een probleem zijn met de oliedruksensor.
Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag. U kunt de auto het beste stoppen en direct uw oliepeil controleren. Vul als nodig motorolie bij of tap af. Blijft het lampje branden neem dan even contact met ons op.
De prijs voor een oliepomp begint bij 30 EUR. Het hangt voor een groot gedeelte van het autotype af, hoe duur hij kan zijn. Het is een complex klein onderdeel en de keuze van fabrikanten is beperkt. Niettemin dient merkkwaliteit altijd te worden aangehouden.
In een extreme vorm van te veel motorolie kan deze ook nog via de cilinderwand en zuigerveren boven de zuiger verschijnen en verbranden. Overigens kan te veel olie ook pakkingen een keerringen onder druk zetten. Uitwendige lekkages zijn dus ook mogelijke gevolgen.
Een oliepomp hoeft zelden te worden vervangen. Bij normaal gebruik en onderhoud van de auto, mag u verwachten dat een oliepomp ten minste 250.000 km meegaat.
De oliedrukschakelaar is ingebouwd in het oliecircuit van de motor. Deze meet de oliedruk en schakelt een controlelamp aan en uit of stuurt een oliedrukindicatie. De oliedrukschakelaar is in de ruststand gesloten. Bij het inschakelen van het contact brandt het oliedrukcontrolelampje.
De oliedruksensor is een onderdeel van de motor van een auto. Deze sensor controleert de druk van de olie die door het motorsysteem gepompt wordt. Als er een verandering van druk ontstaat, dan geeft de sensor dit door aan het meldingssysteem om jou te waarschuwen.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
In elk geval, als dit waarschuwingslampje gaat branden, ben je op de hoogte van een ernstig motorprobleem en moet je je auto zo snel mogelijk stoppen om de motor niet te beschadigen. Wacht vervolgens tot de motor en de olie zijn afgekoeld en controleer vervolgens het oliepeil.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Peil de olie bij voorkeur als de motor koud is. Laat de motor minimaal 10 minuten afkoelen, mocht je toch onderweg zijn. Zorg dat de auto (zo veel mogelijk) waterpas staat. Zo krijg je een betrouwbare meting.
Wanneer er niks van olie op de peil te vinden is, zit er te weinig olie in de tank en moet je dit onmiddellijk bijvullen, wil je doorrijden. Stijgen de oliesporen boven het maximum, dan zal er wat olie uit moeten.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
De brandstofdruk sensor zit meestal bij de injector rail, maar zou ook ergens anders in de benzineleiding kunnen zitten. De brandstofdruk sensor meet de hoeveelheid druk in de benzineleiding. De brandstofdruk sensor stuurt een signaal naar naar de ECU boordcomputer.