Zonder het gas aan te raken of veel gas te geven, geef je de motor een goede kick om hem op te starten. Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan.Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Rijd rustig weg en doe het eerste kwartier kalm aan - Heb je even gewacht, dan kan je wegrijden. Doe echter het eerste kwartier rustig aan; trap niet vol op het gas, schakel vroeg en geef de olie de tijd om op te warmen. Is de motor warm, dan kan je rijden zoals je dat altijd doet.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan. Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen. Afhankelijk van de temperatuur moet u uw crossmotor 1-3 minuten stationair laten draaien. Geef na deze tijd een beetje gas, als de motor nog niet goed aanpakt is deze nog niet warm.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Bij hoge snelheid voelt een temperatuur van 5 graden al aan als strenge vorst en word je snel te koud op de motor. Dat komt doordat de wind met hoge snelheid tegen je kleding aanblaast. Maar de wind is niet de enige oorzaak van te koud op de motor rijden. Als er vocht in je kleding komt word je ook te koud op de motor.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Wanneer is de motortemperatuur warm genoeg? De motorolie is pas na 15 tot 20 minuten op de optimale temperatuur. Olie zorgt voor de smering van de motor en is eigenlijk de reden dat de motor heel blijft. Als de motor nog koud is, is de olie relatief dik, de smering niet optimaal en treedt er slijtage op.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo'n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen.
Bij koude temperaturen vermindert de startcapaciteit van uw batterij. Bij +25°C heeft uw volledig geladen batterij bij belasting zo'n 100% capaciteit. Bij 0°C biedt de batterij nog 65% capaciteit, en bij -18°C slechts 40% capaciteit. Oorzaak is dat de weerstand in de accu stijgt en het chemisch proces langzamer gaat.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Met koudstartstroom wordt aangegeven hoe snel een accu energie kan leveren, dit is vooral belangrijk bij het starten van een motor. De aanduiding van koudstartstroom wordt meestal aangegeven met EN CCA. Omdat in een accu een chemische reactie plaatsvind zal de stroomafgifte bij koud weer lager zijn.
De beste temperatuur om normaal te kunnen functioneren op de motor zit doorgaans tussen de 15 en 20 graden. Warm genoeg om je niet al te dik te hoeven aankleden, de handvatverwarming uit te laten en koud genoeg om niet totaal bezweet en zwemmend in je motorpak te arriveren op plaats van bestemming.
Textiele motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Lederen motorkleding (zonder voering) – bij gebruik tussen de 15 en 24 graden. Doorwaai textiele kleding – bij gebruik boven de 20 graden. Geperforeerde lederen kleding – bij gebruik boven de 20 graden.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen. Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.