Als de uitlaat van je motor helemaal schoon is kun je hem laten glimmen door gebruik te maken van een metaalpolijst. Natuurlijk wil je ook mooi schoon ogende remklauwen, remvloeistof reservoirs en motorblok. Ook hier is Vulcanet de meest simpele optie maar vochtige doek met een milde ontvetter of reiniger.
Je motor afspuiten
Je begint met het goed afspuiten van je motor, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je motor zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
De doffe laag wordt door het poetsen en polijsten verwijderd door milde polijstkorrels, waardoor het kunststof weer gaat glimmen en de originele kleur van het kunststof weer zichtbaar wordt. Kunststof tuinmeubelen kan je door te poetsen en polijsten met Peek Polish weer laten glanzen!
Veel motorrijders gebruiken autoshampoo, maar een drupje badschuim in lauwwarm water werkt ook prima om je motor te laten glimmen! Je kunt voor het poetsen het beste een spons in een panty of een sinaasappelnetje wikkelen. Hierdoor poets je alle oneffenheden zoals vliegjes en olieresten definitief weg.
We raden je aan je motorfiets te wassen met koud of lauw water. Gebruik geen warm of heet water. Warm water is al zeker afgeraden als je pekel of strooizout wil wegwassen. Pekel valt je motor agressiever aan onder invloed van warmte.
De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting. Natuurlijk zitten aan de beide situaties voor- en nadelen.
Kosten: 40,00 EURO PER UUR EXCLUSIEF BTW, UITERAARD KUNNEN INDIVIDUELE WENSEN OF EEN MAXIMAAL BEDRAG AFGESPROKEN WORDEN.
De Oil System Cleaner van Lindemann is de beste oplossing voor het reinigen van het gehele oliesysteem. Na een half uur stationeer draaien reinigt de Oil System Cleaner het gehele oliesysteem waaronder alle zuigerveren, zuigerveergroeven, oliekeerringen en hydraulische kleppen.
Je monteert een klein olie-reservoir op je motor en een klein tuitje (nozzle) boven je ketting. Op het reservoir zit meestal een plunjer, trek eraan en langzaam zullen druppels olie op je ketting druppelen. Daarmee kun je, zelfs tijdens het rijden, je ketting smeren.
Spray de reinigingsspray over het hele compartiment. Schrob met een borstel vuil, vet en vlekken weg. Wanneer het motorcompartiment erg vies is, spuit je de spray opnieuw, en boen je het vuil weg totdat je het gewenste resultaat krijgt.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Mocht je toch te maken hebben met vlekken of roest bij de scharnieren, dan is WD-40 aan te raden. Deze Multi-Use spray is geschikt voor de meeste oppervlakken en zal dus ook je kunststof tuinmeubelen beschermen en reinigen. Zelfs de meest hardnekkige vlekken ga je hiermee effectief te lijf.
Tip 2: Verkleurd plastic schoonmaken met baking soda
Doe een flinke scheut baking soda in je bakje en voeg een klein beetje warm water toe, zodat er een soort papje ontstaat. Pak er een harde schoonmaakborstel bij (of gewoon een oude tandenborstel) en schrobben maar!
Een goedkoop middel is de motorkap en motorruimte door een plantenspuit met 1/3 Dreft en 2/3 met water in te spuiten. Daarna met een spons en een schone schilder kwast te ontdoen van alle vuiligheid. De vuiligheid spoel je met schoon water weg en je maakt het droog met een oude handdoek.
Een motor revisie is eigenlijk simpelweg het opknappen van alle motordelen, om zo de motor een tweede leven in te blazen. Het gehele motorblok wordt uit elkaar gehaald en alle afzonderlijke delen worden nagekeken en gereinigd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan polijsten, slijpen en borstelen.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Misschien wel de bekendste motorkettingspray uit deze lijst. Erg bekend van zijn positieve reviews in bijvoorbeeld het Motorrad tijdschrift. De S100 spray is te gebruiken voor diverse omstandigheden. De PTFE in de spray zorgt voor een lage frictie zodat de ketting langer meegaat.
Het is zeker niet onverstandig om te flushen / olie te verversen, maar doe dit preventief en niet om problemen op te lossen. Periodiek verversen en soms een keer flushen voorkomt problemen, maar lost ze niet op als ze al hebben plaatsgevonden.
Flushen is niks anders dan olie weg laten lopen, vullen met nieuwe olie met additieven, dat weer aftappen (althans, na een tijdje draaien) en vervolgens vullen. De olie met additieven voor het flushen Verwijderen vervuiling die je anders gewoon direct in je nieuwe olie krijgt.
Forté Motor Flush biedt de volgende voordelen:
Reinigt de motor inwendig en verbetert de smering. Optimaliseert het brandstofverbruik en het motorvermogen. Verwijdert black- en white sludge en ingedikte motorolie. Neutraliseert de zuurgraad van de achterblijvende motorolie.
Overbodige uitlaatgassen
Het stationair laten draaien van je motor is ook slecht voor het milieu en voor de gezondheid van mensen in je buurt. Een koude motor heeft een minder goede verbranding, wat voor de slechtste uitlaatgassen zorgt. Als de auto opwarmt, verbetert dat.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.