Nummer 1: DAF
Met kop en schouders de winnaar is, van origine van Nederlandse bodem, het merk DAF. In 2019 koos maar liefst 42% van de wegtransport klanten van Beequip voor een DAF vrachtwagen leasen, in 2020 zitten we tot nu toe op 40%.
1e plaats: Volvo Iron Knight
Wow! 4,5 ton gewicht, maar van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Alleen Volvo's Iron Knight kan dat, dankzij zijn 12,8-liter inhoud, D13 zescilinder-in-lijn motor, 6000 Nm koppel en niet minder dan 2400 pk.
Wat is de grootste vrachtwagen ter wereld? De grootste truck ter wereld is waarschijnlijk afkomstig van het staatsbedrijf Belaz in Wit-Rusland: de Belaz 75710. Deze kiepwagen, ook wel dumper genoemd, wordt gebruikt voor het transporteren van los stortgoed zoals grind, zand en aarde.
De nieuwe MAN TGX 18.510 is uitgerust met de grootste cabine en die heet tegenwoordig GX. De basis van deze cabine is gelijk aan zijn voorganger maar er is zoveel nieuw aan dat we kunnen spreken van een nieuwe cabine. MAN nam afscheid van de enorm hoge voorruit in het topmodel en dat komt de opbergruimte ten goede.
DAF is verreweg het meest favoriete truckmerk in Nederland.
Dat blijkt uit de resultaten van een poll op Truckstar.nl. Ook Scania en Volvo scoren goed als favoriete truckmerk. Maar DAF steekt met kop en schouders boven alle concurrenten uit.
Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen. De reusachtige vrachtwagen is in de truckwereld beter bekend als 'Thor'.
Van onze redactie eonomie EINDHOVEN - Daf Trucks is sinds gisteren eigendom van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar. Voor 933 miljoen gulden kochten de Amerikanen alle aandelen, die in handen waren van de Nederlandse staat, de Vlaamse deelregering en een aantal, voornamelijk institutionele, beleggers.
DAF ontwikkelde de DK-motor met 212 DIN-PK (230 SAE-PK) (paardenkracht), de DKA met 230 DIN-pk (250 SAE-PK) en in 1972 de zwaarste, de DKB met 304 DIN-pk (324 SAE-PK).
Wat kost een monstertruck? Alleen de motor kost al zo'n 50.000 euro. Ook voor de handgemaakte banden, beplating, extra schokdempers en vering moet flink in de buidel worden getast. Al met al kost een nieuwe truck al gauw 150.000 euro, berekende het Amerikaanse autoblog Offroaders.com.
Voor de DAF LF euro 6 kunt u kiezen uit drie toonaangevende motoren: 4,5 liter PACCAR PX-5 (135 kW/184 pk – 157 kW/213 pk). Maximale koppel 850 Nm (bij 1.200 – 1.500 t/min) 6,7 liter PACCAR PX-7-motoren (172 kW/234 pk t/m 239 kW/325 pk).
In Europa is 40 ton het gemiddelde toegestane totaalgewicht en met 10 pk per ton heb je dan 400 pk nodig. Iets meer vermogen zorgt voor hogere gemiddelde snelheden en comfort, maar met 500 pk heb je het als chauffeur in de meeste situaties echt prima onder controle.
'Tot 120 ton rijden we met vierassige trekkers met 510 tot 540 pk. ' Hij vindt 700 pk wel het maximum. '660 pk is voldoende voor ladingen tot 400 ton. Wordt het nog zwaarder, dan wordt 700 pk interessant', zegt Kleis.
Natuurlijk wilt u dan weten wat een (nieuwe) DAF Truck kost. De prijzen verschillen per model en opties voor extra comfort, styling en multimedia. De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Er staan op dit moment 1.856 vrachtwagen merken op TruckFan, toegevoegd door de leden van TruckFan.
De zwaarste nieuwe Scania-V8-motor levert nu maximaal 566 kW (770 pk). Daarmee zet de Zweedse fabrikant een ongeëvenaard V8-vermogen in de markt. Ondanks de trend van elektrificatie ziet Scania goede mogelijkheden voor de nieuwe krachtpatser, met name in LZV-combinaties.
De DAF XF wordt aangedreven door de multi-torque PACCAR MX-11 en MX-13 motoren in nieuwe vermogensversies. Dankzij de vele innovaties leveren deze motoren nog meer trekkracht bij lagere toerentallen voor het allerhoogste brandstofrendement.
In locomotieven, schepen, tanks, landbouwmachines en grote vrachtwagens worden soms motoren met zestien of twintig cilinders geplaatst. De motor met de meeste cilinders in lijn is een scheepsdieselmotor met veertien cilinders, vervaardigd door het Finse bedrijf Wärtsilä.
DAF produceert in Eindhoven momenteel 160 trucks per dag. Nog niet het aantal van voor corona, maar het komt in de buurt. Een verdere productieverhoging zit in de pijplijn. Vorig jaar produceerde DAF ruim 64 duizend trucks, waarvan 8 procent voor de Nederlandse markt.
Opgericht in 1928
Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven, Nederland. Vanaf dit uiterst bescheiden begin heeft DAF zich uiteindelijk ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde truckfabrikant die zich sterk richt op innovatie, kwaliteit en efficiënt transport.
In 2020 registreerde DAF 37.580 trucks in een totale Europese markt van 230.400 voertuigen in het zware segment. Dat resulteerde in een marktaandeel van 16,3% (2019: 16,2%), het op één na beste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf.
Het formaat van de camper
Andere campers vallen in het niet bij the EleMMent Palazzo Superior. De wagen is maar liefst 13,70 meter lang en vier meter hoog, zes meter als je het dakterras meetelt.
Een versnelling zorgt ervoor dat de motor van de auto precies de goede kracht heeft voor een bepaalde snelheid. Een vrachtwagen heeft achttien of meer versnellingen vooruit en twee achteruit.
Zo duur is de grootste caravan van Europa
De uiterst luxueuze Morelo staat in de prijslijst voor maar liefst 949.000 euro.