Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
Voordelen van een naafversnelling
Je kunt schakelen bij stilstand; je hoeft alleen maar je trappers zacht voor- of achteruit te bewegen. Alle versnellingsstanden zijn bruikbaar, in tegenstelling tot een derailleur. Een naafversnelling kan gecombineerd worden met trommel- of schijfremmen.
Een naafversnelling is een versnellingssysteem dat geheel in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Doordat deze versnellingsmechaniek in de naaf verwerkt is, is het systeem vrij onderhoudsarm. Het systeem zit namelijk opgesloten in de behuizing van de naaf, en werkt stof- en vochtvrij.
Bij een derailleurversnelling schakel je meestal door het indrukken van hendels met je duim. Je kunt snel schakelen, ook als je trapt. Houd er rekening mee dat je bij een derailleurversnelling niet in stilstand kunt schakelen. Je hebt keuze uit sportieve elektrische fietsen met vaak ook meer dan 9 versnellingen.
Wat is het verschil tussen een naafversnelling en derailleur? Een naafversnelling werkt door de tandwielen van plaats te veranderen. Dit gebeurt het beste door te schakelen in stilstand. Een derailleurversnelling werkt door tijdens het fietsen de ketting van tandwiel te verwisselen.
met de bal van je linkervoet trap je het koppelingspedaal soepel en geheel in. Dit is noodzakelijk om te kunnen gaan schakelen. Je onderbreekt hiermee de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak. ga met je rechterhand naar de versnellingspook en schakel vanuit de vrijstand in de eerste versnelling.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
Bij een traploze versnelling heb je niet te maken met een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is namelijk oneindig! Door middel van een draaischakelaar op het stuur bepaal je hoe licht of zwaar je trapt. Hiermee kun je heel geleidelijk en intuïtief de versnelling opvoeren.
Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
Het aantal versnellingen wat op dit moment leverbaar is op een fiets met een naafversnelling loopt van 2 tot 14. Het meest gangbare aantal versnellingen is 3, 5, 7 of 8. Er bestaat sinds 2007 ook een traploze naafversnelling, de NuVinci. De meningen hierover zijn nogal verschillend.
Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf
In vergelijking met de Nexus 3 heeft de Nexus 7 een breder bereik: de lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder dan bij de Nexus 3. Daarnaast heb je natuurlijk meer dan twee keer zo veel versnellingen, waardoor je in meer situaties jouw ideale traptempo kunt aanhouden.
Door intensief gebruik kan de versnellingskabel (die verbindt de stuurschakelaar met de derailleur of versnellingsnaaf) wat opgerekt zijn, waardoor hij niet meer zo nauwkeurig functioneert. Je moet de kabel dan strakker aanspannen. Een klusje dat je zelf kunt doen.
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
De eerste versnelling is de lichtste en hiermee kun je prima een viaduct of brug op fietsen. Versnelling twee is over het algemeen de meest gebruikte versnelling. De tweede versnelling loopt licht en fietst het prettigst met een normale cruise snelheid van circa 18 kilometer per uur.
Een Enviolo versnellingsnaaf schakelt traploos. Dat betekent dat je vloeiend en zonder tussenstappen kunt schakelen, ook wanneer je stilstaat. Ideaal wanneer even stilstaat en weer verder moet. Ook onder zware belasting blijft Enviolo vlot schakelen en daarom is het een ideaal systeem voor elektrische fietsen.
Het handmatige Enviolo systeem werkt met een soort gashendel. Je hoeft alleen aan de knop op je stuur te draaien en de versnelling geeft dan direct meer of minder weerstand. Schakelen met dit systeem is net zo eenvoudig als het volume van de radio aanpassen. De Enviolo automatische versnelling is nóg eenvoudiger.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Als je eenmaal wegrijdt en snelheid begint te maken door meer gas te geven, gaan de toeren omhoog. Om snel en zuinig te kunnen rijden is het noodzakelijk om tijdig naar een hogere versnelling te schakelen. Schakel daarom zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling het liefst tussen de 2.000 en 2.500 toeren.
Op alle soorten naafversnellingen, terugtraprem-fietsen, omafietsen, kinderfietsen en fixies gebruik je een gewone, brede ketting, ook wel single speed ketting (1/8) genoemd. De dunnere ketting (3/32) wordt ook wel 8-speed tot 11-speed genoemd en moet je niet gebruiken op alle fietsen zonder derailleur.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Aangezien de motor al bijna in de toerenbegrenzer zit voor het overschakelen, schiet het blok direct naar toerentallen die de motor niet zonder schade kan verwerken. Onder autoliefhebbers heet zo'n motorschade veroorzakende schakelfout een 'money shift'.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.