Welke regels gelden op een rotonde? Wie de rotonde op wil, moet voorrang verlenen aan wie er al op rijdt. Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn.
De rotonde rond rijden
Neem die rijstrook en volg die tot je bij de afslag komt die je moet hebben. Sta je rechts, dan volg je de rijstrook aan de buitenkant, de rechter strook dus. Moet je rechtsaf, dan sla je direct bij de eerste af, moet je rechtdoor, dan ga je bij de tweede afslag er af.
Vertraag wanneer je een rotonde nadert, zelfs wanneer het verkeer vlot doorstroomt. Wees extra voorzichtig ten opzichte van fietsers, op bepaalde rotondes hebben zij voorrang. Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg en in de praktijk wordt op elke rotonde de voorrang door borden en verkeerstekens geregeld. Is dat niet zo, dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Het verkeer op de rotonde heeft voorrang
De automobilisten die zich op de rotonde bevinden, hebben voorrang op het verkeer dat de rotonde wil oprijden. Op een rotonde bestaat er dus niet zoiets als een voorrang van rechts.
Op een rondpunt geldt de gewone voorrang aan rechts. Ook als je je al op het rondpunt bevindt, moet je dus stoppen voor het verkeer dat jou langs rechts nadert!
De maatvoering van rotondes komt voort uit een combinatie van noodzakelijke ruimte voor de beschreven baan van de voertuigen, rijdend met een bepaalde snelheid. De doorrijdsnelheid dient op enkelstrooksrotondes maximaal 35 km/h te zijn en bij turborotondes maximaal 40 km/h.
Kenmerken. De Stichtse rotonde is een tweestrooks rotonde met drie takken met allen 2x2 rijstroken. Rondom de rotonde ligt een rondweg die de N221 met een viaduct oversteekt en een ander deel van de N221 kruist. De rotonde is met betonplaten uitgevoerd.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Staat er een stopbord, dan moet je altijd eerst volledig stoppen voor de stopstreep, voor je het kruispunt mag oprijden.
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Dit soort rotondes is meestal klein en hebben maar 1 rijbaan met een fiets- of voetgangerspad. Er staan verkeersborden die de voorrang rotonde regelen. Wanneer fietsers en bromfietsers de bestuurder die de rotonde wil verlaten kruisen, dient de bestuurder hen voorrang te verlenen.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Een rotonde is een specifiek type gelijkvloers knooppunt dat zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt. In België wordt het een rondpunt genoemd.
Wie kan bevestigen of deze rotonde inderdaad de oudste van Nederland was? 5 maart 2020: Harm In de Betouw schrijft dat aan westkant van Utrecht verkeersplein Hooggelegen lag. Dit was een rotonde en is als zodanig in 1938 in gebruik genomen.
Allereerst is er een juridisch argument voor fietsers in de voorrang op rotondes: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. Een automobilist die een rotonde verlaat, moet een rechtdoorgaande fietser dus voor laten gaan als het fietspad onderdeel is van de rotonde.
Kom je aan kruispunt met één of meerdere openbare wegen en is er geen specifieke aanduiding van wie voorrang heeft, dan geldt altijd de voorrang aan rechts. Die regel is van toepassing op alle bestuurders die ten opzichte van jou van rechts komen, dus ook op fietsers en bromfietsers.
De voorrangsrotonde: de meest voorkomende rotonde in Nederland. Als u deze rotonde oprijdt, moet u voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. De meerstrookstronde: deze rotonde heeft 2 of 3 rijstroken en geen voorsorteerstroken. De turborotonde: een meerstrookrotonde met voorsorteerstroken.
Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn. Fietsers die zich al op de rotonde bevinden en rechtdoor rijden, hebben voorrang op het verkeer dat wil afslaan.
Op een kruising moet je voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen, tenzij met verkeerstekens anders wordt aangegeven. Bestuurders die van rechts komen, maar zich op een onverharde weg, woonerf of oprit met verlaagde stoeprand bevinden, hebben geen voorrang.
Als de automobilist een rotonde nadert en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden.