Doe de 10 mm ringsleutel om de nippel en de slang over de nippel. Zet druk op de vacuüm-ontluchter en tijdens het pompen draai je de ontluchtingsnippel met de sleutel open. Zorg dat de druk op de ontluchter blijft staan. Nu zal er remvloeistof door de slang stromen met (waarschijnlijk) luchtbelletjes.
De eerste remedie is om de koppelingsvloeistof – waarmee het hydraulische systeem de koppeling onder druk zet – te verversen. Misschien is de vloeistof namelijk verontreinigd en wordt de doorstroming in het systeem belemmerd. Maar het kan ook zijn dat er een lek(je) zit in het systeem en dat er lucht binnendringt.
Forumlid. speeds, koppeling kan je bij een hydraulische koppelingmechanisme niet afstellen. De hydraulische werking is al een stelmechanisme van zichzelf.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Koppelingscilinder van € 10 tot € 43.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Remvloeistof is een hydraulische vloeistof die wordt gebruikt in hydraulische rem - en koppeling systemen. De werking van de remvloeistof berust op het feit dat vloeistoffen niet of nauwelijks samendrukbaar zijn.
Draai de bovenste stleschroef (bij de hendel) helemaal in. Stel af met de stelbout aan het blok. Kies de eerste versnelling (motor uit) knijp de koppeling in, en kijk of je het achterwiel kunt draaien (dit mag weinig kracht kosten). Zo ja dan weet je dat de koppeling helemaal vrij komt,zo nee kabel strakker stellen.
Het gevolg van het laten slippen van de koppeling, is dat de koppelingsplaat heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat hij begint te roken. Geen paniek, de boel staat niet in de brand. Hulp van een sleepauto of garage is in dit geval niet nodig, je moet hem gewoon even af laten koelen.
Druklagers zijn onderdelen die meestal lang meegaan en gemakkelijk meer dan 100.000 kilometer hun werk doen.
Veer zit op het koppelingspedaal ( haak oogje ) en wordt aan de andere ingeklemd in een gaatje in de bevestigingsplaat van de pedalen.
Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. Re: Remvloeistof/koppelingsvloeistof. zowel in de rem als koppeling kan je dezelfde remolie doen. deze een nog hogere temp aan kan.
Hydrauliekolie gaat in de regel 6000 draaiuren mee. Dit verschilt erg per machine en hoe de machine gebruikt wordt.
Naar verwachting niet gevaarlijk voor de gezondheid bij normale gebruiksomstandigheden. Gevaar bij inademing bestaat alleen bij verdamping van de olie onder druk.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Een gemiddelde monteur zal er bij een gemiddelde auto daarom al snel drie tot vijf uur mee bezig zijn. Koppelingsplaten vervangen gaat stap voor stap: De aandrijfassen worden losgehaald van de versnellingsbak. De monteur haalt vervolgens ook de bekabeling en bouten los van de bak.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
In theorie is het mogelijk om binnen 10 minuten een koppeling te vernielen. Onderzoek zal de toedracht moeten vertellen. Als de koppeling nog goed was is de voering nog dik maar verbrand.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.