De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Hoe lang duurt een versnellingsbak revisie? Een versnellingsbak revisie duurt doorgaans ongeveer 1 week. Bij Oldenburg bakrevisie krijgt u een gratis leenauto voor de dagen dat uw auto bij ons in de garage staat. U kunt dus gewoon mobiel blijven!
Versnellingsbak revisie
Het is mogelijk dat na verloop van tijd de DAF versnellingsbak hersteld moet worden. De reparatie van een versnellingsbak duurt rond de 1 á 2 werkdagen, afhankelijk van het type versnellingsbak.
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van versnellingsbakken. Bij een ernstig versleten versnellingsbak je ook denken aan vervanging door een tweedehands versnellingsbak. Revisie van een versnellingsbak, inclusief montage, kost al gauw zo'n € 2.500.
Een automaat revisie helpt
Idealiter zou een automatische transmissie 300.000 tot 450.000 km mee moeten gaan. Het kan echter gebeuren dat de automaat al eerder problemen geeft. Dit betekent dat deze na verloop van tijd en na een bepaald aantal kilometers gereviseerd moet worden.
Wanneer de complete versnellingsbak kapot is en vervangen moet worden, ben je al gauw een flink bedrag kwijt. Een volledig nieuwe versnellingsbak bedraagt qua kosten zo'n €2.500. Hierbij moet het uurloon van de monteur nog worden opgeteld. Na de reparatie kan de auto wel weer jaren mee.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Kunt u doorrijden met een kapotte versnellingsbak? Of u nog door kunt rijden met de auto is afhankelijk van de mate van de problemen. Als u alleen maar vloeistof ziet liggen, dan kunt u nog wel naar de garage rijden. Doe dit overigens wel, want het probleem zal zich niet uit zichzelf oplossen.
Een gebruikte versnellingsbak kopen
Een gebruikte versnellingsbak is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe versnellingsbak, en is vaak voor 500 tot 600 euro te krijgen.
Bij een handgeschakelde versnellingsbak wordt aanbevolen deze ongeveer elke 80 - 000 km te vervangen. Bij automatische transmissies moeten de intervallen korter zijn. De eerste vervanging moet na ongeveer 100 - 000 km worden uitgevoerd en de daaropvolgende vervangingen elke 60 - 000 km.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Wat is versnellingsbak revisie
Bij revisie wordt een versnellingsbak volledig hernieuwd. Versnellingsbak revisie zorgt er voor dat uw transmissie weer jaren mee kan doordat alle onderdelen van de versnellingsbak die slijtage vertonen worden vervangen.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.
Waarom spoelen? Automatische transmissies hebben periodiek verse olie nodig. Door mechanische slijtage raakt de automaatbakolie vervuild en op termijn leidt dit tot problemen. Voorkom dure versnellingsbak revisies en laat uw automaatbak spoelen om klachten of problemen te voorkomen.
Een oude koppeling gaat maximaal 150.000 kilometer mee en een nieuwe ongeveer 300.000 kilometer.
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden)Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Blijf niet doorrijden met geluiden uit uw versnellingsbak!
Het is verstandig om een versnellingsbak met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Met name bij lagerslijtage kan doorrijden zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak. Dat maakt de reparatie erg veel duurder.
Wanneer de versnellingsbak jaren achtereen zijn werk heeft gedaan is de kans groot dat door een opeenhoping van vuil, vet en slijpselresten van de koppelingsplaat het functioneren dusdanig bemoeilijkt dat dit kraken tot gevolg kan hebben.
Voor een nieuwe automatische versnellingsbak bedragen de materiaalkosten alleen al vanaf 2.000* euro. Nieuwe handgeschakelde transmissies zijn iets goedkoper, maar zitten ook in de drie-cijferige range.
Indien uw versnellingsbak een specifiek probleem of defect heeft kan deze meestal eenvoudig worden opgelost. Is uw versnellingsbak al ouder, heeft de versnellingsbak meerdere problemen of wilt u het zekere voor het onzekere dan is revisie vaak de beste optie.
Een koppelingsplaat kost gemiddeld tussen de 50 en 150 euro. Dit is exclusief de arbeidskosten voor het vervangen. De prijs van een hele nieuwe koppeling hangt ook af van het type auto. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 300 en 800 euro, met uitschieters.
Een zacht fluitend of piepend geluid dat optreedt wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt en vaak direct daarna stopt. De koppeling “slipt”. De auto accelereert niet zoals gewenst, ook al bent u van versnelling veranderd.