Met koude motor niet boven 3000 toeren en normaal optrekken, als de temperatuur boven de 80C is mag het gas erop. laat de motor meestal 1 minuut na draaien, gaat om een 335i. die van mij start in comfort, maar lage toeren is niet verkeerd voor de motor. Het zal wel langer duren voordat de motor warm is.
Na een lange rit over de snelweg met een gangetje van 130 is het absoluut raadzaam om de motor bij stilstand nog even een halve minuut tot minuut door te laten draaien. Op deze manier kan de motor de warmte goed kwijt en kan de turbo tot rust komen.
Bij een koude start duurt het langer voordat de olie uit het carterpan naar de lagers en smeerpunten van de motor en turbocompressor wordt gepompt. Als je direct na het starten gas geeft, riskeer je onvoldoende smering op belangrijke onderdelen. Het resultaat: meer slijtage en in het ergste geval zelfs motorschade.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Banden die op kritieke punten koelen zijn een eenvoudige oplossing. Deze banden worden vaak nat gemaakt en gedragen op punten van het lichaam waar de temperatuur makkelijk te reguleren is. Denk hierbij aan de nek, polsen en oksels. Door te koelen op deze punten blijft je hele lichaam op een aangename temperatuur.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Al binnen tien minuten stijgt de temperatuur in je auto met zo'n tien graden. Is het buiten 21 graden, dan is het na 10 minuten al 31 graden in je auto. Na een half uur zelfs al 40 graden. Ook waarschuwt de politie hondenbezitters voor de stijging van de temperatuur van het asfalt.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
De motor stationair laten draaien voor vertrek is zinloos als je de auto snel op wilt warmen. Bovendien is het erg slecht voor je motor en voor het milieu. Pomp je banden elke 2 maanden op: met goed opgepompte banden verbruik je minder brandstof.
In moderne auto's is de kans op een te hoge temperatuur van de motor een stuk kleiner dan in oude auto's, maar dat betekent niet dat het probleem in moderne auto's nooit voorkomt. Wanneer een auto oververhit raakt, is er niet voldoende koeling voor de motor aanwezig.Hierdoor lopen de temperaturen te hoog op.
De koelventilator checken is heel makkelijk: laat de (warme) motor draaien terwijl je auto stilstaat.Als de koelventilator goed werkt, dan zal deze na een minuut of tien hoorbaar aanslaan, dat klinkt als een bladblazer. Hoor je niks?
Nu heb je al een redelijk schone maar natte motor. Het drogen kan je versnellen door er met een zachte doek overheen te gaan, hem droog te blazen met een speciale föhn of door even een rondje te rijden. Wat je ook doet laat de motor niet in de volle zon staan.
1800 toeren max. is aan de lage kant. Als je dan overschakelt valt ie terug tot in het turbogat. Het is ook niet goed om met te laag toerental te rijden. Je kunt met koude motor ook gerust tot 2500 toeren gaan.
Als de kachel van uw auto niet warm wordt dan zit het probleem waarschijnlijk in de airco.Een andere oorzaak is dat er te weinig koelvloeistof in de auto aanwezig is, waardoor uw auto niet warm wordt.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
De meest eenvoudige oplossing hiervoor is motor regenkleding in de vorm van een regenjas en regenbroek. Een regenjas en broek zullen er in ieder geval voor zorgen dat je droog blijft.