Waarom moet een huurcontract geregistreerd worden? Het registreren van een huurcontract verleent het huurcontract een 'vaste datum'. Dat wil zeggen dat niemand die datum nog kan betwisten en dat het contract 'bindend' is 'voor derde partijen'. Dat is belangrijk voor zowel de huurder en de verhuurder.
De verhuurder en de huurder zijn verplicht om een huurcontract van gebouwen die niet of niet uitsluitend voor bewoning zijn bestemd, te registreren. Dit kunnen bijvoorbeeld industriële gebouwen, terreinen, of parkeergarages zijn.
Wat er gebeurt als je als verhuurder nalaat om de huurovereenkomst tijdig te registreren, of wanneer je als huurder het contract geregistreerd wil zien en je huisbaas dat weigert? Een verhuurder die zijn overeenkomst niet binnen de twee maanden laat registreren, moet daar een boete van 25 euro voor betalen.
Zonder registratie kan de huurder bij een huurcontract van 9 jaar namelijk op elk moment, zonder opzegtermijn of schadeloosstelling een einde maken aan het contract. Bij registratie zullen de beschreven verbrekingsvergoedingen en opzegtermijn wél wettelijk opeisbaar zijn.
Wie moet er de registratierechten voor het huurcontract betalen? De verplichting tot registratie en betaling van de hiermee samengaande rechten ligt zowel bij de verhuurder als bij de huurder. In geval van een boete voor een laattijdige registratie zal deze ook door beide partijen moeten worden gedragen.
Als u een woning wilt huren of verhuren moet u een huurcontract opstellen of ondertekenen. In het huurcontract moet o.a. de huurprijs en de huurtermijn vastgelegd worden. De verhuurder is verplicht om het huurcontract te laten registreren binnen de 2 maanden na de ondertekening.
Mondeling of schriftelijk huurcontract
Een huurcontract hoeft niet op papier te staan. Afspraken met uw verhuurder kunt u ook in een gesprek maken. Die afspraken zijn wel moeilijker te bewijzen. U legt ze daarom beter vast op papier.
Naast huur mogen er ook andere (service)kosten in rekening worden gebracht. Denk aan de kosten voor gas, water en elektriciteit, meubilering, stoffering, en aan kosten voor gemeentelijke heffingen (bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing).
Ook nu geldt: alleen jouw identiteit, woonplaats, geboortedatum en –plaats en het rijksregisternummer moeten opgenomen zijn. Op dit moment mag de verhuurder jou nog steeds niet vragen naar je etnische oorsprong, nationaliteit, burgerlijke staat, of een uittreksel uit het strafregister.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
De registratie van het huurcontract voor jouw woning kan op twee manieren gedaan worden: via MyMinfin (online) en via de post (op papier). In beide gevallen is het van belang dat het huurcontract door zowel de verhuurder als de huurder is getekend.
Een huurwaarborg is niet wettelijk verplicht. Het is een recht waarvan de verhuurder gebruik kan maken. Als er een huurwaarborg gevraagd wordt, moet dit ook uitdrukkelijk in de huurovereenkomst vermeld worden.
De mondelinge huurovereenkomst is een huurcontract dat niet schriftelijk werd vastgelegd. Het is perfect geldig van zodra er een akkoord bestaat tussen de verhuurder en de huurder over het gebouw (of het meubilair) en de prijs (de huur).
Als de plaatsbeschrijving niet omstandig is, dan is zij niet in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en wordt er meteen vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst.
Een overeenkomst van meer dan drie jaar valt onder de categorie 'lange duur' en wordt automatisch beschouwd als een overeenkomst van negen jaar. Dit is wat men in de volksmond het 3-6-9-contract noemt. 3-6-9 omdat zo'n contract standaard negen jaar loopt in drie etappes van drie jaar.
Een registratie is niet meer dan het overnemen van belangrijke gegevens uit het contract in een register. Het volstaat om drie exemplaren van het huurcontract op te sturen naar het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar het goed zich bevindt.
Mag mijn verhuurder inkomensgegevens aanvragen voor de huurverhoging? U woont in een sociale huurwoning. Uw verhuurder mag de Belastingdienst vragen of uw huishoudinkomen hoog genoeg is om uw huur extra te verhogen. Het bedrag van uw inkomen krijgt uw verhuurder niet te zien.
In de vrije sector kunnen verhuurders (woningcorporaties en particuliere verhuurders) u altijd een tijdelijk huurcontract aanbieden voor uw nieuwe woning. Aan het einde van het tijdelijke contract moet u uit de woning. Dat geldt voor tijdelijke huurcontracten tot maximaal 2 jaar.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
In een appartementsgebouw betaalt de huurder mee voor het licht, de verwarming en het onderhoud van de traphal, de gedeelde inkom, de bergruimte, … De facturen voor gas, water en elektriciteit in de woning en de kosten voor de vuilnisophaling betaalt huurder zelf.
Eventuele administratieve werkzaamheden zoals het opstellen van een huurcontract zijn aan te merken als standaard verhuurwerkzaamheden waar een verhuurder geen extra kosten voor in rekening mag brengen.
Wat kost een huurcontract opstellen? Het laten opstellen van een huurcontract kost €50 bij Huurklik!