Geef uw ontslag schriftelijk door aan uw werkgever via een e-mail of ontslagbrief. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontslag nemen. Noem hierin de datum van opzegging en de datum waarop u uit dienst wilt. Vraag om een bewijs van ontvangst als u ontslag neemt.
Schrijf een ontslagbrief
Nadat je je werkgever hebt laten weten dat je ontslag wilt nemen, moet je een ontslagbrief inleveren. Dit kun je doen via e-mail of aan het eind van je ontslaggesprek. Ook al weet iedereen al dat je ontslag neemt, toch is het belangrijk om alles op een officiële manier op papier te zetten.
Het gaat om een kalendermaand. De opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de volgende maand. Stel: u wilt per 1 april uit dienst, dan moet u uw contract uiterlijk voor 1 maart schriftelijk opzeggen. In de maand maart moet u dan gewoon nog werken.
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan op verschillende manieren: mondeling, per brief of fax, of per e-mail. De opzeggende partij moet wel kunnen bewijzen dat de opzegging de andere partij ook echt bereikt heeft. Daarom is het gebruikelijk en wenselijk om een arbeidsovereenkomst altijd schriftelijk op te zeggen.
Het gebeurt daarom wel vaker dat een werkgever een werknemer die ontslag wil nemen, tracht op andere gedachten te brengen. Toch kan een werkgever een ontslag niet als zodanig weigeren. Het ontslag is niets meer dan de eenzijdige wilsuiting van één van de contractspartijen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Een opzegging van een werknemer via whatsapp is dus gewoon rechtsgeldig. Daarbij is het voor een werkgever dus wel van belang de gemoedstoestand van de werknemer in de gaten te houden en te checken of de werknemer zich de consequenties realiseert.
Zodra uw werknemer uit dienst is, is hij niet meer verzekerd voor de Ziektewet. Maar als hij dan ziek wordt, kan hij soms toch een Ziektewet-uitkering krijgen. Dit heet nawerking. Een werknemer heeft namelijk recht op een Ziektewet-uitkering als hij ziek wordt binnen 4 weken nadat hij uit dienst is.
Je mag op zoek gaan naar een andere baan als je ziek bent, en je mag ook ziek uit dienst. Meestal zal een werkgever je beter melden als je uit dienst gaat. Je moet wel rekening houden met een opzegtermijn, maar daar valt over te onderhandelen met je werkgever.
Tijdens de eerste 2 jaar van uw ziekte of arbeidsongeschiktheid mag u niet worden ontslagen. Hierop zijn enkele uitzonderingen. Bent u langer dan 2 jaar ziek of arbeidsongeschikt? Dan kan uw werkgever ontslag voor u aanvragen bij UWV.
Dit ondanks het feit dat voor een werknemer het “beter”is om ziek uit dienst te gaan, immers de aanspraak op een WW-uitkering wordt daardoor uitgesteld en de werknemer houdt langer recht op een uitkering. In dat geval gaat de werknemer niet ziek uit dienst.
Uw Ziektewet-uitkering is meestal 70% van het dagloon. Dit is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat u ziek werd. In bijzondere situaties kan de Ziektewet-uitkering hoger zijn dan 70% van het dagloon.
De individuele rekening van het lopende jaar (binnen de 2 maanden na het einde van het trimester waarin de arbeidsovereenkomst beëindigd werd). Het werkloosheidsattest (C 4) De belastingsfiche 281.10. Het vakantieattest (enkel voor bedienden)
wat staat er in een ontslagbrief? Een ontslagbrief benoem je dat je ontslag wilt nemen. Daarnaast bevat een ontslagbrief de volgende punten: je naam en adres, de naam en het adres van het bedrijf, de datum waarop je de brief verstuurt, hoe lang de opzegtermijn is en je naam en handtekening als afsluiting.
De hoogte van de transitievergoeding die uw werkgever betaalt bij ontslag wordt bepaald op basis van 2 onderdelen: uw maandsalaris en de duur van het dienstverband. De vergoeding is per 1 januari 2022 maximaal € 86.000 bruto. Of, als uw jaarsalaris hoger is dan € 86.000, maximaal 1 bruto jaarsalaris.
Een medewerker kan heel eenvoudig ontslag nemen. Als hij zijn ontslag op een nette manier aan jou kenbaar maakt en daarbij de wettelijke opzegtermijn in acht neemt, voldoet hij al aan de eisen van de wet. In principe is hij niet verplicht om tekst en uitleg te geven over de redenen van zijn vertrek.
Als de werknemer eerder weg wil dan voor het einde van de opzegtermijn, kan hij de werkgever vragen met het eerdere ontslag in te stemmen. Als de werkgever hiermee instemt, is sprake van beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden.
Mijn werknemer is niet (meer) in dienst
Eindigt het dienstverband van uw werknemer tijdens zijn ziekte? Dan hoeft u het loon niet meer door te betalen. U meldt uw werknemer ziek op de laatste dag van zijn dienstverband. Dit doet u via de Verzuimmelder op het werkgeversportaal van UWV.
Je werkgever kan jou alleen gedurende de ziekteperiode ontslaan als: Je zonder goede reden niet meewerkt aan het re-integratieplan. Het bedrijf of jouw afdeling gesloten wordt. Je op staande voet wordt ontslagen.
Wordt u ziek tijdens uw WW-uitkering? Dan meldt u zich ziek bij UWV. U doet dit uiterlijk op de tweede dag dat u ziek bent. Dit geldt ook als u ziek bent tijdens uw vakantie in het buitenland.
Ik ben ziek en heb een werkgever
Als u ziek bent, betaalt uw werkgever uw loon door. Soms krijgt u een Ziektewet-uitkering via uw werkgever. De loondoorbetaling of Ziektewet-uitkering duurt maximaal 2 jaar.
Als u ziek bent, moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. De regels voor ziekmelding staan in uw arbeidscontract, cao of bedrijfsreglement. U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen.
Het Burgerlijk Wetboek kent een opzegverbod tijdens ziekte. Hiermee wordt geregeld dat je werkgever je arbeidsovereenkomst tijdens de eerste twee jaar van je ziekte of arbeidsongeschiktheid niet mag opzeggen. Een zieke werknemer geniet dus ontslagbescherming.