#1 Doe intensieve intervaltrainingen
Bij intensieve intervaltrainingen trek je explosieve sprintjes. Je pusht jezelf vanuit je lage hartslagzone zo snel mogelijk naar een zo hoog mogelijke hartslag (D4), tot boven je omslagpunt, waarna je herstelt en de oefening herhaalt.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.
Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Hoe beter jouw conditie, hoe zwaarder je kunt trainen. Niet alleen kun je een zwaardere belasting aan, je herstelt ook sneller van de inspanning waarna je weer opnieuw aan de bak kunt. Omdat je conditie al zo goed is, kun je vervolgens in de intensievere trainingen een betere prestatie neerzetten.
Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
De extra lange rustige duurtraining bouw je geleidelijk op: elke derde week fiets je ongeveer tweederde van de afstand van de week daarvoor. Duurtraining tempo 3 (93%) is gelijk aan het tempo wat je tijdens de 100 km wilt gaan fietsen.
Dit kun je doen door blokken van een paar minuten met een trapfrequentie van 70-80 rpm te doen. Tijdens deze blokken blijft je hartslag of vermogen onder je omslagpunt. Deze intensiteit van deze blokken kun je langzaam opbouwen.
Matig fietsen (ongeveer 19 tot 22 km/u) is een activiteit van 8 MET, wat zoveel betekent dat je acht keer zoveel energie verbruikt als dat je alleen maar zit. Om de wekelijkse waarde van 5000 MET te halen, moet je dus 625 minuten - ofwel 10,4 uur - per week, of ongeveer anderhalf uur per dag op de fiets zitten.
Varieer intervallen van 30 tot 40-45 seconden met een arbeidsrustverhouding van 2:1. Start met een training van 3 sets van 13×30 seconden op je 5 minuten waarde, met 15 seconden rust tussendoor. Neem 5 minuten pauze tussen de setjes door. Als dat lukt kun je overstappen op intervallen van 40/20 of zelfs 45/15.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Met een 'opvoerset' kan een elektrische fiets, die normaal gesproken trapondersteuning biedt tot 25 kilometer per uur, veel hogere snelheden halen. Een VVN-woordvoerder zegt tegen De Telegraaf, die als eerste over de oproep schreef, dat opgevoerde e-bikes soms zelfs boven de 50 kilometer per uur uitkomen.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing. * De genoemde bedragen zijn exclusief €9 administratiekosten.
U kan uiteraard ook een fietsboete riskeren. Hoeveel bedraagt de boete door rood fietsen? 100 euro!
U mag geen elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat vasthouden en gebruiken.