De gasnaald zit aan de bovenkant van je carburateur. Vaak kun je het dopje van je carburateur er af halen en daarmee de gasschuif met de gasnaald er uit halen.De gasnaald kun je vervolgens los maken en het ringetje kun je hoger of lager zetten.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
De gasnaald bepaald het hoeveelheid benzine, niet de hoeveelheid mengsel!! De gasnaald valt in je sproeierbuis en blokkeerd deze. Hoe dieper hij in de sproeierbuis valt hoe meer benzine hij tegen houd, dus hoe armer je mengsel wordt. Wanneer je gas geeft laat je luchtschuif meer lucht door, en je gasnaald meer benzine.
Om een precieze afstelling te krijgen: Laat je scoot stationair draaien. LET OP: stel eerst af met de stationair afstelschroef! Probeer nu door de luchtstelschroef in en uit de draaien uit wanneer je scoot de meeste toeren maakt. De stand waarbij je scoot het hoogste toerental heeft is de juiste.
De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word. En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif. De naald op een van de middelste standen staan. Eigenlijk is de naald andere afstelling van je sproeier.
Gasnaald losmaken
De gasnaald zit aan de bovenkant van je carburateur. Vaak kun je het dopje van je carburateur er af halen en daarmee de gasschuif met de gasnaald er uit halen. De gasnaald kun je vervolgens los maken en het ringetje kun je hoger of lager zetten.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden. Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Draai de stationair sproeier helemaal in en vervolgens open schroeven totdat de motor een hoger toerental bereikt. Stop bij het punt waarbij een verder open schroeven leidt tot een lager toerental (het maximum). De motor zal nu een hoger toerental draaien dan bij de start. Herhaal dit bij iedere carburateur.
stationair schroef is toch altijd de schroef die het dichts tt bij de cilinder zit en de luchtschroef bij de luchtinlaat.
Een arm mengsel kan ontstaan door een slecht werkende benzinepomp. Injectoren met een slecht sproeibeeld of slechte opbrengst. Valse lucht kan bij motoren die met een luchtmassameter werken ook voor arme mengsels zorgen. Deze motor heeft echter een druksensor voor het bepalen van de belasting.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Voor het (Digitaal) Synchroniseren carburateurs en/of gasklephuizen (injectie) zijn de kosten: € 50,- voor een set van 2. € 75,- voor een set van 4.
De vorm en de diameter van het sproeiergat bepalen de doorlaat van benzine. Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
het probleem is dus gewoon dat dit niet gebeurd ,een aantal oorzaken zijn een versleten vlotternaald , slechte of vuile vlotterpen (waarmee de vlotter vastzit en scharniert) , lekke vlotter of gewoon dat de vlotter vast zit in de vlotterbak en dus niet omhoog KAN.
In dit reservoir zit een drijver – de vlotter – die is verbonden met een klepje in de benzinetoevoer. Doordat de drijver op de benzine blijft drijven, drukt deze het klepje vanzelf dicht als het benzineniveau precies hoog genoeg is gestegen.