Hoe maak je een Onderwijsleergesprek?

Hoe start je een onderwijsleergesprek?
  1. Neem een duidelijk probleem in gedachten (lesontwerp).
  2. Leid de vraag/het probleem (en de procedure!) in, maak deze betekenisvol en stel de vraag/poneer het probleem.
  3. Geef de leerlingen de tijd om over een eerste antwoord na te denken. ...
  4. Geef een willekeurige leerling de beurt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op educatie-en-school.infonu.nl

Hoe voer je een Onderwijsleergesprek?

Onderwijsleergesprek
  1. stelt de goede vragen.
  2. geeft iedereen een gelijke kans om antwoorden te geven.
  3. vat goed samen.
  4. geeft ruimte (door zelf niet te beginnen met praten maar wacht af)
  5. reageert zo veel mogelijk richting de leerdoelen.
  6. stelt regelmatig vast of de leerdoelen in de gehele groep worden behaald.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is het doel van een Onderwijsleergesprek?

Het onderwijsleergesprek is een werkvorm die in het onderwijs gebruikt wordt om leerlingen zelf inzichten te laten verwerven in de leerstof. De meest voorkomende vorm is een gesprek tussen leerling(en) en docent, waarbij de leerling actief op zoek gaat naar meer dan feitenkennis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ter-info.nl

Wat is een Leergesprek?

Een leergesprek is een gesprek waarbij je als lesgever de student(en) tot bepaalde inzichten of oplossingen voor een probleem brengt. Als lesgever stel je gestructureerde vragen en bouw je via vragen en antwoorden stapsgewijs een redenering op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijstips.ugent.be

Hoe houd je een klassengesprek?

Tips voor een effectief klassengesprek
  1. Stel het onderwerp vast. Jij kunt met het onderwerp van het gesprek komen. ...
  2. Bewaak de tijd. ...
  3. Zorg ervoor dat de leerlingen naar elkaar luisteren. ...
  4. Zorg dat iedere leerling aan bod komt. ...
  5. Geef tussendoor een samenvatting.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tumult.nl

Activerende werkvormen deel 3

43 gerelateerde vragen gevonden

Hoe voer je een gesprek met een kind?

Tips voor een gesprek met kinderen:
  1. Ga op dezelfde (oog)hoogte zitten als het kind.
  2. Kijk naar een kind terwijl je praat. ...
  3. Stel het kind op zijn of haar gemak. ...
  4. Luister naar wat een kind zegt.
  5. Laat aan de hand van voorbeelden zien dat wat het kind zegt, effect heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat leer je van een gesprek?

Een goed en open gesprek met kinderen vraagt van de leerkracht luistervaardigheid, spreekvaardigheid, reflectievaardigheden en de bereidheid om te leren van je eigen ervaringen. Naast deze vaardigheden zijn een open houding, nieuwsgierigheid, warmte, respect, belangstelling en empathie van belang.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thomasencharles.nl

Wat zijn de didactische werkvormen?

Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op deltatrainingen.nl

Waarom is het belangrijk om voorkennis te activeren?

Voorkennis is dus de bouwsteen om leerlingen te laten leren. Het geeft namelijk betekenis aan nieuwe informatie/lesstof. Als we leerlingen willen leren, moeten we aansluiten bij ons geheugen. Hoe meer voorkennis er wordt geactiveerd, hoe sneller de leerlingen de lesstof begrijpen, onthouden en kunnen toepassen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tleerlab.nl

Wat is een OLG?

Wat is een OLG? Een onderwijsleergesprek is een didactische werkvorm. Als trainer activeer je de deelnemers om na te denken door het stellen van vragen. Dit doe je stapsgewijs en elke vraag draagt bij aan het bereiken van het leerdoel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brittleert.nl

Welke werkvormen zijn er in het onderwijs?

Didactische werkvormen zijn in te delen in verschillende groepen, zoals:
  • Instructievormen.
  • Interactievormen.
  • Discussievormen.
  • Opdrachtvormen.
  • Samenwerkingsvormen.
  • Schrijfopdrachten.
  • Spelvormen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat is samenwerkend leren?

Samenwerkend leren houdt in dat leerlingen bij activiteiten of leertaken met elkaar samenwerken in groepjes die klein genoeg zijn om iedereen aan bod te laten komen in de uitvoering van een duidelijk omschreven collectieve taak. Scholen kunnen dit ook in samenwerking met bijvoorbeeld de buitenschoolse opvang vormgeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nponderwijs.nl

Hoe activeer je leerlingen?

Van doceren naar samen leren
  1. Maak leerdoelen expliciet. Vertel leerlingen waar ze de komende tijd mee bezig zullen zijn. ...
  2. Activeer voorkennis. ...
  3. Pas nieuwe kennis toe en stimuleer verbeeldingskracht. ...
  4. Stel het leerproces centraal. ...
  5. Creëer een veilige omgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ru.nl

Hoe test je voorkennis?

Gebruik een brainstormoefening bij de aanvang van je OPO of les. Vraag aan studenten wat ze weten over een bepaald onderwerp. Je kan dit bijvoorbeeld ook doen aan de hand van een conceptmap. Door studenten te laten nadenken over een bepaald thema of concept, activeer je hun voorkennis met betrekking tot dit onderwerp.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kuleuven.be

Hoe geef ik een goede EDI les?

Een EDI-les is als volgt opgebouwd:
  1. Lesdoel. Dit doel wordt expliciet met de kinderen gedeeld; door voor te lezen of op het bord te schrijven.
  2. Activeren van voorkennis. ...
  3. Onderwijzen van het concept.
  4. Onderwijzen van de vaardigheid.
  5. Belang van de les.
  6. Begeleide inoefening. ...
  7. Lesafsluiting. ...
  8. Zelfstandige verwerking.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat is de Onderwijsleersituatie?

Onderwijsleersituaties. In elke didactiek komen de drie kernelementen terug: leerstof, leerling en leerkracht. Bij het inrichten van de leeromgeving gaat het altijd over de manier waarop deze kernelementen zich tot elkaar verhouden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Hoe leer je didactische vaardigheden?

Om didactische vaardigheden te ondersteunen zijn er didactische werkvormen. Die werkvormen maken de lessen levendiger. Omdat het daardoor leuker en prikkelender wordt, onthouden leerlingen de stof ook beter.
...
Enkele voorbeelden van didactische werkvormen zijn:
  • Instructievormen.
  • Gespreksvormen.
  • Opdrachten.
  • Spelvormen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op scheidegger.nl

Wat is modellen in het onderwijs?

Modelen, wat houdt dan in? Modelen komt van het Engelse woord 'model', dat 'voorbeeld' betekent. Het is dus een vorm van instructie waarbij je als leerkracht voordoet wat kinderen later zelf moeten doen. Je zet deze vorm van instructie in als je leerlingen iets lastigs moet leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wijzeroverdebasisschool.nl

Wat moet je niet doen in een gesprek?

Extra: zinnen die je beter kunt vermijden in een moeilijk gesprek
  1. Ga er niet vanuit dat je standpunt duidelijk is. ...
  2. Niet overdrijven. ...
  3. Vertel niet wat de ander zou moeten doen. ...
  4. Jouw gevoelens zijn niet de schuld van de ander. ...
  5. Laat de integriteit van de ander intact. ...
  6. Zeg niet: 'het is niet persoonlijk hoor'

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Wat zijn de gesprekstechnieken?

Verschillende gesprekstechnieken
  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. ...
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. ...
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. ...
  • DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op start2create.nl

Wat zijn goede gespreksvaardigheden?

Die technieken helpen bijvoorbeeld om je boodschap helder over te brengen, de ander zich gehoord te laten voelen en om waar mogelijk anderen te overtuigen. Voorbeelden van gespreksvaardigheden zijn luisteren, constructieve feedback geven en omgaan met weerstand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Welke vragen stel je bij een Kindgesprek?

Het doel van een kindgesprek is om met de leerling zelf te spreken over het leergedrag. Aan de hand van een gespreksformulier stelt de leerkracht in een kort gesprek een aantal vragen, bijvoorbeeld: Welk vak vind je moeilijk en hoe komt dat? Wat zou je zelf anders kunnen doen? Welke hulp zou je nodig hebben?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op skovv-live-9676de4739e44421a9b8e5a2ea3b-7b81bc8.divio-media.com

Hoe praat je tegen een kind?

'Zó zou je écht tegen kinderen moeten praten'
  • Spreek nooit neerbuigend. ...
  • Ga fysiek op zijn niveau zitten. ...
  • Vraag hoe het kind genoemd wil worden. ...
  • Doe gek. ...
  • Geef dus aandacht aan de willekeurige verhalen. ...
  • Leef je in en stel je kwetsbaar op. ...
  • Speel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kekmama.nl

Hoe benader je een kind?

Als je kind zich vervelend gedraagt, blijf dan rustig en zeg je kind duidelijk daarmee op te houden. Vertel daarna hoe hij/zij zich wél moet gedragen: 'hou op met vechten; ga leuk met elkaar spelen'. Benader iets dus positief. Geef een compliment als je kind luistert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op loes.nl

Wat is een activerende didactiek?

Activerende didactiek is gericht op de ordening van het aanbod en op de werkvormen die de leraar gebruikt. Daarmee stimuleert hij de hersenen van zijn leerlingen, zodat leerlingen actief worden. Door een activerende didactiek stimuleert de leraar de (denk)activiteit van zijn leerlingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sardes.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Hoe krijg je wond roos?
Volgende artikel  
Is mouches volantes gevaarlijk?