Maak het volledig ingevulde afgiftebewijs aan de voorkant van uw zending vast met een paperclip. Vul indien nodig een ontvangstbewijs (AR) in en plak het op de achterkant van uw zending. De afgiftebewijzen worden bij een volgende afhaling aan u afgegeven of worden per post naar u verzonden.
Kies voor een aangetekende zending als je wil kunnen bewijzen dat je zending of brief verstuurd werd, zonder dat er enige betwisting van de bestemmeling mogelijk is. In sommige gevallen is een Aangetekende Zending zelfs verplicht bij wet.
Een niet-afgehaalde aangetekende brief heeft dezelfde waarde als een aangetekende brief die wel wordt afgehaald. Wanneer de aangetekende brief niet wordt afgehaald, wordt deze teruggestuurd naar jouw adres. Je kan dan de inhoud van deze aangetekende brief nog eens verzenden met gewone zending.
Bij het verzenden van een aangetekend schrijven is het handig een bewijs van ontvangst aan te vragen. Het is een wettelijk bewijs van de ontvangst van jouw zending. Op dat bewijs vind je de naam en de handtekening van de ontvanger, en de datum waarop deze persoon de zending in ontvangst heeft genomen.
Je kan in elk Postkantoor of PostPunt een aangetekende zending versturen. Standaard, met ontvangstbewijs voor absolute zekerheid of met verzekering op maat voor waardevolle zendingen. Een medewerker helpt je hierbij. Hou het afgestempelde afgiftebewijs nadien goed bij.
Een aangetekende brief binnen Nederland per post kost tegenwoordig ruim €9,- per stuk. Daar komt bij dat je afhankelijk bent van de postbode wanneer hij of zij dit aflevert. Met de inzet van Aangetekend Mailen stuur je voor slechts €2,50 een digitale aangetekende brief.
Met Aangetekend Mailen kunnen documenten 'Beveiligd en Rechtsgeldig' worden verzonden. Waarom zou je er dan nog voor kiezen om deze fysiek te versturen? Hierdoor is het mogelijk om het huidige reguliere postproces te doen vervangen voor het als bewezen en rechtsgeldig te versturen via deze unieke digitale wijze.
De meeste mensen versturen een aangetekende brief via het postkantoor of een Postpunt. De postbeambte geeft u een bewijs van afgifte, waarvoor u euro 5,19 (of wat meer, naargelang het gewicht) betaalt. Uw brief wordt aangeboden bij de bestemmeling, die een ontvangstbewijs moet tekenen.
thans wordt aangenomen dat een aangetekende zending geacht wordt te zijn ontvangen op de derde werkdag die volgt op de verzendingen ervan (raad van state in 19 oktober 2006 163.785).
Een aangetekende zending kan alleen in ontvangst genomen worden door een andere persoon als deze in het bezit is van: het door de bestemmeling ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht dat de postbode in de brievenbus achterliet of een volmacht voor langere duur.
Wanneer je een regel overtreden hebt én er een proces-verbaal wordt opgemaakt, zal je per aangetekende brief op de hoogte gebracht worden dat een administratieve procedure opgestart is. Daarbij wordt ook een kopie van het proces-verbaal bezorgd.
Als je niet thuis bent, zal je een afwezigheidsbericht in je brievenbus ontvangen. Daarop staat alle informatie over je aangetekende zending die wij hebben ontvangen van de afzender. Ook via Track & Trace vind je die informatie terug.
Geef aan bij de bezorger dat je de aangetekende post niet in ontvangst wilt nemen. De bezorger plakt dan een retoursticker op de post waaruit blijkt dat deze is geweigerd. Vervolgens sturen we de post terug naar de afzender.
Een aangetekende e-mail heeft dus dezelfde rechtsgeldigheid – juridisch gezien sta je dan ook even sterk wanneer je je aangetekende brieven digitaal verstuurt. Daarnaast is het ook honderd procent veilig, en misschien zelfs nog veiliger dan bij een bezorging per post (waar een brief letterlijk kwijt kan raken).
De betekening met een aangetekende brief wordt, behalve in geval van bewijs van het tegendeel door de geadresseerde, geacht plaats te vinden op de werkdag die valt na de datum van de poststempel van de aangetekende brief.
Beveiligd Mailen of Aangetekend Mailen? Bij de dienst Aangetekend Mailen wordt aanvullend bewijs verschaft over de authenticatie van de verzender, de ontvanger en de verzonden gegevens. Aangetekend Mailen is net zoals Beveiligd Mailen ook een veilige manier van verzenden plus een extra juridische 'schil'.
Volgens de wet moet een schuldenaar met een schriftelijke aanmaning in gebreke gesteld worden. In de praktijk betekent dat een ingebrekestelling per e-mail ook is toegestaan. Houd er echter wel rekening mee dat het verzenden of de ontvangst van een e-mail moeilijker te bewijzen is.
Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.
Brief gemeente verzoek
Geachte heer/ mevrouw (indien bekend Naam), Sinds enkele maanden hebben wij overlast van vuilnis in de straat. Ik verzoek u als gemeente de situatie te onderzoeken en indien mogelijk voor een oplossing te zorgen. Elke maandag wordt bij ons het vuil opgehaald, maar er blijft veel vuilnis liggen.
Voor een aangetekende zending is een Priorzegel en een zegel voor aangetekende zending vereist. Het eenvoudigste is om je zending meteen aan het loket van het Postkantoor of PostPunt te laten frankeren.
Een elektronische aangetekende brief die dezelfde juridische waarde heeft als een klassieke papieren aangetekende brief, kan enkel verstuurd worden via bedrijven die daarvoor erkend zijn door de overheid.
Daarvoor dien je eerst een volmacht te geven aan iemand (+ 18). (Hij of zij wordt dan jouw volmachthouder) Dit doe je als volgt: Vul de achterzijde van het afwezigheidsbericht in en onderteken.
Wanneer u een aangetekende brief verzendt via bpost, vindt u een track-and-trace-barcode op uw afgiftebewijs of op uw kassaticket. De barcode bestaat uit cijfers en letters. Voer de barcode in op de track-and-trace-website van bpost.