Door met een minimum aan zadelpen rond te rijden, kan je al snel acht à tien centimeter wegzagen. Deze gewichtsbesparingsmaatregel is nagenoeg gratis. Enkel een zaag, een beetje tape en de nodige kunde en jouw fiets wordt met de zaagbeweging lichter.
Lichtgewicht. Zo zijn er speciale lichtgewicht stadsfietsen. Dit type stadsfiets weegt rond de 14 à 15 kilo, wat het fietsen automatisch erg aangenaam maakt.
De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. De fiets is vergelijkbaar met sportieve tourfietsen met derailleurversnellingen.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
Het kost minder energie om een kilometer te te fietsen dan te lopen. Een fiets kan namelijk 5 keer zo efficient zijn als lopen. Als we de hoeveelheid calorieën vergelijken die worden verbrand door fietsen en de hoeveelheid die een auto verbrandt is het verschil verbazingwekkend.
Het is slim om twee tot drie keer per week te fietsen om zo goed mogelijk aan het fietsen te wennen. Met één keer fietsen per week zal het heel lang duren voordat je conditie opbouwt.
Je kan wel een gemiddelde nemen. Een prof is rond de 70 kilo en fietst 30.000 kilometer per jaar. Een gemiddelde amateur is een man van 85 kilo. Hij fietst niet het hele jaar door en als hij rijdt, doet hij dat gemiddeld twee keer per week.
#1 Doe intensieve intervaltrainingen
Het is taai, maar wel de beste tip. Een heel effectieve manier om sneller te worden, is door intervaltrainingen te doen. Je hebt intensieve en extensieve intervaltrainingen. Bij intensieve intervaltrainingen trek je explosieve sprintjes.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Ik woonde vroeger precies 10 km van school. Afhankelijk van hoe de wind stond of hoeveel zin ik had om door te trappen deed ik er 25 tot 35 minuten over. Gemiddeld een half uur dus.
De Batavus Bryte fietst extreem licht en zeer comfortabel! De Batavus Bryte is een comfy allround stadsfiets en is ook gelijk de nieuwste topper in ons assortiment! De Batavus Bryte is er ook in een elektrische variant, namelijk de Batavus Bryte E-go!
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
Buikspieren
Naast je onderlichaam, gebruik je tijdens het fietsen ook je bovenlichaam. De buikspieren bijvoorbeeld. Deze ondersteunen het maken van de trapbeweging. Daarnaast zorgen ze voor een stabiele houding op de fiets en voor meer evenwicht.
Iemand die op de fiets naar het werk gaat, zal merken dat zijn benen slanker en strakker worden. Een regelmatige fietser zal zijn belangrijkste beenspieren meer ontwikkeld zien: bilspieren, kuiten en quadriceps vooral; adductoren, hamstrings en soleus iets minder.
Hoe beter jouw conditie, hoe zwaarder je kunt trainen. Niet alleen kun je een zwaardere belasting aan, je herstelt ook sneller van de inspanning waarna je weer opnieuw aan de bak kunt. Omdat je conditie al zo goed is, kun je vervolgens in de intensievere trainingen een betere prestatie neerzetten.
De extra lange rustige duurtraining bouw je geleidelijk op: elke derde week fiets je ongeveer tweederde van de afstand van de week daarvoor. Duurtraining tempo 3 (93%) is gelijk aan het tempo wat je tijdens de 100 km wilt gaan fietsen.
De gemiddelde fietssnelheid ligt rond 12 km per uur. Mannen tussen 25 jaar en 55 jaar fietsen sneller dan hun vrouwelijke leeftijdgenoten. Zij halen een gemiddelde snelheid van 14 km per uur, vrouwen zijn ongeveer 2 km per uur langzamer.
Als je al fietsend je conditie wilt verbeteren, is het aan te raden te beginnen met drie korte ritten in de week, van ongeveer 40 minuten. Dit kun je langzaam uitbouwen, tot je maar liefst vijf tot zeven keer per week in het zadel zit.
De Brit Neil Campbell heeft het snelheidsrecord voor mannen op de fiets gebroken. Op zijn fiets haalde hij een snelheid van 280 kilometer per uur. Daarmee brak hij het record van de Nederlander Fred Rompelberg, die in 1995 270 km per uur fietste.
Gemiddeld fietsen Nederlandse mannen 26,92 kilometer per uur en vrouwen 21,36 kilometer per uur. Ter vergelijking; Het een-na-snelste land ter wereld is Engeland waar mannen gemiddeld 25,61 kilometer per uur en vrouwen gemiddeld 20,74 kilometer per uur fietsen. In Nederland ligt de gemiddelde snelheid dus al vrij hoog.