Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten. Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Met de beginbalans of openingsbalans begin je iedere periode in de boekhouding. In principe ziet die er hetzelfde uit als een reguliere balans, maar in dit geval zet je dus alle cijfers voor het begin van een bepaald tijdvak of project op een rijtje.
Ga naar het tabblad Boekhouden → Boekhouden → Tussenrekening balans → Nieuwe boeking. Vul als boekingsdatum de eerste dag van nieuwe boekjaar in, bijvoorbeeld: 01-01-2020. Vul bij omschrijving in Beginbalans of Openingsbalans. Maak voor elke grootboekrekening een nieuwe boekingsregel en vul het saldo in.
Er kunnen verschillende soorten balansen onderscheiden worden. De belangrijkste daarvan zijn de massabalans, de molbalans, de energiebalans en de impulsbalans.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Er zijn fiscale en bedrijfseconomische jaarrekeningen.
Een balans is een overzicht van alle bezittingen en schulden van een onderneming. De balans heeft een debet- en een creditzijde. Aan de debetzijde (linkerkant) staan alle bezittingen van de onderneming. Aan de creditzijde (rechterkant) staan alle schulden van de onderneming.
Een balans bevat een overzicht van je bezittingen (activa) en schulden (passiva). Alle onderdelen die het bedrijf bezit of schuldig is op het moment van het maken van een balans moet je er dus op vermelden. Een balans is altijd in evenwicht dus als er meer eigendommen dan schulden zijn dan is er eigen vermogen.
Een balans is een momentopname van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van een onderneming. De balans bestaat uit twee gedeelten die met elkaar in evenwicht zijn: de activa (bezittingen) en de passiva (schulden en het eigen vermogen).
Het eigen vermogen is een eenvoudige berekening van alle bezittingen minus de schulden. In formule kun je dit dus als volgt berekenen: eigen vermogen = bezittingen – schulden.
Het saldo van je bezittingen minus schulden staat rechtsboven in de balans, je eigen vermogen. Het eigen vermogen is een goede graadmeter van de financiële gezondheid van je onderneming of organisatie.
Het eigen vermogen is een restpost van de activa en het vreemd vermogen. Het eigen vermogen bestaat uit aandelenkapitaal, reserves en niet-verdeelde winsten. Het wordt als een restpost gezien van de afzonderlijke activa minus het vreemd vermogen.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Dit is het totaal van alle schulden en bezittingen, passiva en activa van een onderneming.
Het eigen vermogen is een schuld
Ondanks het feit dat het eigen vermogen dus middelen van de onderneming zijn, staat het toch aan de creditzijde van uw balans. Dit omdat het eigen vermogen boekhoudkundig wordt bekeken als een schuld die het bedrijf heeft ten opzichte van de ondernemers en de aandeelhouders.
Een balans opstellen in Excel kun je zelf doen. Een balans bestaat uit twee kolommen en deze kun je in Excel eenvoudig naast elkaar zetten. Vul vervolgens al je bezittingen en schulden in deze kolommen in. Tel de bedragen van iedere kolom op en het verschil tussen je bezittingen en schulden is je eigen vermogen.
Op de kolommenbalans staat aan het einde van het boekjaar een bepaald resultaat. Dit kan een winst of verlies zijn. Het systeem boekt dat resultaat niet automatisch af naar het Eigen Vermogen. Hiervoor dient een memoriaal boeking gemaakt te worden.
De beginbalans ook wel startbalans genoemd, is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en het eigen vermogen aan het begin van een periode. Meestal zijn de cijfers van de beginbalans gebaseerd op de eindbalans van de voorgaande periode.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan.
Schulden zet je aan de rechterzijde (de creditzijde) op de balans. Onder deze creditzijde valt naast de schulden ook het eigen vermogen. Deze posten worden bij elkaar ook wel 'passiva' genoemd.
Verschil activa en passiva
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
Ook je oprichtingskosten, aankoopsommen, deelnemingen en vergunningen vallen onder vaste activa.
Een balans is een financieel overzicht van de bezittingen, het eigen vermogen en de schulden van bijvoorbeeld een bedrijf. Het toont de financiële stand van zaken op een bepaald moment en geeft inzicht in hoe een bedrijf is gefinancierd.