Globaal luisteren Luister de eerste keer naar het fragment en zoek naar het hoofdonderwerp en de belangrijkste informatie. De belangrijkste informatie wordt meestal (in andere woorden) herhaald. Intensief luisteren Luister nog een keer. Je kunt steeds meer van het fragment verstaan.
Definitie Globaal luisteren:
Een luisterstrategie waarbij je globaal de spreker probeert te volgen. Je volgt de lijn van een betoog en let minder op de details.
Bij gericht luisteren luister je woord voor woord naar alle informatie in het fragment. Hierbij focus je vooral op wat iemand specifiek zegt en noteer je de belangrijke dingen die je moet onthouden. Vergeet hierbij niet te letten op opvallende woorden, die kunnen horen bij het antwoord op de vraag.
Door van tevoren oriënterend de pagina's in het boek door te nemen die tijdens de les uitgelegd worden, weet je al ongeveer waar de onderwerpen staan en welke figuren erbij horen. Tijdens de les kun je dan ook gemakkelijker aantekeningen maken.
Je kunt bijvoorbeeld globaal luisteren (de grote lijn volgen), intensief luisteren (details ook belangrijk vinden), gericht luisteren (specifieke informatie oppikken), kritisch luisteren (mening vormen).
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
Effectief luisteren betekent dat je begrijpt wat de ander écht wil overbrengen. Het gaat dus niet alleen om wat iemand zegt, maar ook om hoe iemand het zegt. Wanneer een collega bijvoorbeeld vertelt dat hij een dagje minder gaat werken, is het belangrijk om ook op de toon en de blik van je collega te letten.
De meest gemaakte luisterfouten
Wat er vooral fout gaat tijdens het luisteren is dit: Je luistert om te reageren in plaats van om te begrijpen. Je laat de ander niet uitpraten. Je kijkt op je telefoon, of bladert in paperassen.
Het luisterdoel bepaalt hoe intensief en hoe nauwkeurig de luisteraar luistert. Een goede luisteraar maakt gebruik van alle visuele informatie die gegeven is. Hij is gespitst op referenten in de omgeving, let op waar de spreker naar kijkt of wijst.
Goed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk. Door goed te luisteren: Krijg je meer informatie. Begrijp je de ander beter.
Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.
Actief luisteren: kort samengevat
Wanneer jij dus een volgende keer een gesprek voert; probeer dan eens met ál je aandacht te luisteren. Heb de oprechte intentie om te begrijpen wat je gesprekspartner zegt. Kijk degene met wie je in gesprek bent in de ogen. Wees geduldig en wacht netjes totdat hij of zij is uitgepraat.
Iemand met goed ontwikkelde luistervaardigheden heeft vaak ook aanleg voor empathie. Een empathisch persoon kan zich verplaatsen in de gedachten en de belevingswereld van een ander. Hiervoor moet je natuurlijk wel weten wat er in hem of haar omgaat. Dit doe je door in gesprek te gaan en naar de ander te luisteren.
Luisteren is een talent en onmisbaar voor het nieuwe leiderschap. Want met een goede luistervaardigheid speel je snel in op nieuwe uitdagingen in de huidige complexe omgeving.
Actief luisteren is het tegenovergestelde van passief luisteren waarbij de spreker slechts gehoord wordt. Het is belangrijk dat de actieve luisteraar ook gezien wordt door de spreker. Actief luisteren omvat daarom luisteren met alle zintuigen.
Luisteren is een kwaliteit oftewel een kernkwaliteit. Waarom een kwaliteit? Omdat luisteren iets is wat bij je persoonskenmerken hoort of niet. Je bent van nature een goed luisteraar of je bent dat niet.