Ga je rijden met een volledig aangetrokken handrem, dan kun je na verloop van tijd een brandlucht gaan ruiken door de remschoenen die aanlopen. Bovendien rolt de auto minder makkelijk en wordt het weggedrag vrij onnatuurlijk. Dat komt omdat de achterwielen geblokkeerd blijven en niet meerollen met de voorwielen.
Handrem van een auto
Bij auto's dient de handrem als parkeerrem, dus niet om het rijdende voertuig tot stilstand te brengen. Meestal wordt de handrem bediend met een hendel tussen de twee voorstoelen. Door de rem aan te trekken wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de wielen worden vastgezet.
Trek de handrem allereerst extra aan zodat het mogelijke ijs in de kabel breekt. Werkt dit niet, doe dan de handrem naar beneden en rij voorzichtig voor- of achteruit. Een paar centimeter is genoeg, daarna kun je weer stoppen. Herhaal dit proces een paar keer totdat de rem weer losschiet.
Er is echter nog een reden, en die is zo mogelijk nog belangrijker: hoewel het gebruik van de handrem niet verplicht is, kunnen verzekeringsmaatschappijen moeilijk doen als er schade wordt veroorzaakt door een auto die begint te rollen omdat deze niet op de handrem staat.
handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken.Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Te strak aantrekken kan bijna niet, of er moet al wat stuk zijn, maar je kan hem bijna helemaal tot het einde onhoog trekken en dan nog is er normaal niets aan de hand.
Het snelle antwoord: beide kan, maar het is afhankelijk van het weertype en hoe lang u uw auto parkeert. Let wel: als u een nieuwere schakelauto rijdt, heeft u meestal geen keuze: de automatische handrem gaat er sowieso op tijdens het parkeren.
Een handrem is een rem op een voertuig die met de hand wordt bediend. De handrem van een auto wordt gebruikt als parkeerrem en is dus niet geschikt om de auto mee af te remmen. De handrem zit vaak tussen de 2 voorstoelen en kan worden geactiveerd door de hendel van de handrem omhoog te trekken.
Als de buitenkabel niet noodzakelijk is voor het correct laten functioneren van de handrem mogen beschadigingen in zo'n kabel niet worden afgekeurd. Immers in die situatie kan de buitenkabel volledig worden verwijderd terwijl de bediening van de parkeerrem intact blijft.
Een remklauw gaat vaak kapot door roest, vuiligheid van buiten of vervuiling van de remvloeistof. Hierdoor kan een remklauw vast komen zitten of lek raken.
Omdat zulke systemen niet met kabels maar op stroom werken, zou vorst geen problemen mogen opleveren. Een elektrische handrem kun je dus wel gewoon gebruiken in de winter.
Met parkeerrem:
Parkeerrem ontgrendelen en vasthouden. Koppeling op laten komen tot aangrijpingspunt (zien, voelen, horen) en vasthouden. Gas geven aangepast aan de helling. Kijken, richting aangeven naar links.
voor de gewone rem mag je 20% remverschil hebben tussen links en rechts op de remmenbank.
Nog maar 37 procent van alle nieuwe auto's hebben een conventionele mechanische handrem. Dit percentage daalt gestaag. Brits onderzoek van onderzoeksbureau CarGurus toont dat aan. Hoewel het onderzoek in het Verenigd Koninkrijk gedaan is, is de trend van toepassing op heel Europa en dus ook in ons land.
Er kan altijd lucht weglekken langs de zuigerveren en kleppen. Op een helling parkeren in de versnelling is dus niet verstandig. Altijd de handrem gebruiken (en een extra klikje aantrekken). Als je de auto in de 1e versnelling nog kan wegduwen dan lekt er wel heel veel lucht langs de kleppen of zuigers.
Hard remmen heeft nog al wat invloed op het onderhoud van de auto. De remblokken van de auto worden tijdens het remmen tegen de remschijven gedrukt. Elke keer slijt er een miniem laagje van af en worden ze dus steeds dunner. Als de voering de minimum dikte heeft bereikt, is het tijd ze te vervangen.
Meestal slaat een auto over de kop na botsing met een andere auto. Het voertuig is dan in de flank of schuin achter geraakt. Of is eerst tegen een vangrail of paal gebotst. Andere oorzaken zijn het met te hoge snelheid nemen van een bocht of op een helling belanden, bijvoorbeeld een talud of slootkant.
Hellingproef zonder handrem
Houd het rempedaal ingedrukt en zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt, het punt waarop de koppelingsplaten elkaar raken en de auto wil gaan rijden.
Als je de auto parkeert in de versnelling, weerhoudt de compressie in de motor de auto ervan om te gaan rollen. De gekozen versnelling vergroot of verkleint de kracht die nodig is om de motor in beweging te brengen. Je wilt de versnelling kiezen waarbij je de minste kans hebt dat de auto gaat rollen.
De parkeerrem wordt vaak “handrem” genoemd, omdat de hendel bij veel auto's met de hand moet worden aangetrokken. De onderstaande afbeelding toont de parkeerrem met een handremhendel, remkabels en trommelremmen.
Bij het afremmen op een helling heeft het principe van «pompend remmen» zijn waarde ruimschoots bewezen. Dit betekent dat het beter is om meerdere keren krachtiger dan constant licht te remmen.
Door het indrukken van het knopje van de handrem, trek je het armpje terug zodat de handrem omlaag kan. Als je het knopje indrukt bij het omhoog trekken van de handrem, dan is het armpje teruggetrokken en ratelt hij niet over de tandjes.
Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager.