De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht. Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt. Voor de meeste stadsfietsen is dit ongeveer 4 bar.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd) De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen.
Het Hollandse ventiel, ook wel dunlopventiel, zie je veel bij stadsfietsen. Je hoeft dit ventiel niet los te schroeven om je band op te pompen. Een klassieke voetpomp, met zo'n klemmetje aan het eind, past altijd. Het presta of Frans ventiel is lang en dun en zit meestal op sportieve fietsen.
De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht. Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Waar een binnenband wordt gebruikt, is het ventiel een geheel met de binnenband (maar een Dunlopventiel is wel demontabel). Waar tubeless banden worden gebruikt wordt het ventiel bevestigd aan de velg. Een ventieldopje wordt gebruikt om vuil buiten te houden. Het dopje is niet nodig om de band op spanning te houden.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
De Lezyne Macro Floor Drive is de beste fietspomp. Deze krachtige hogedruk voetpomp gaat tot wel 15,1 bar en heeft een mooie drukmeter. Met deze Lezyne Macro Floor Drive pomp je snel en makkelijk je banden op tot exact jouw gewenste bandendruk. Het is niet de goedkoopste, niet de duurste, maar wel de beste fietspomp.
Een te kort ventiel is moeilijk/niet op te pompen. Een te lang ventiel kan gemakkelijker problemen opleveren als er kracht op wordt uitgeoefend door bv een fiets die er net verkeerd tegenaan leunt.
Een 3/2 ventiel kan normaal gesloten of normaal geopend zijn. Normaal gesloten betekent dat in de ruststand van het ventiel de poorten 1 en 2 niet met elkaar in verbinding staan. Poorten 2 en 3 staan wel met elkaar in verbinding zodat eventuele retourlucht kan ontsnappen.
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
De werking van het Schraderventiel is gebaseerd op de werking van een terugslagventiel. Dit houdt in dat het ventiel slechts in één richting lucht (gas) zal doorlaten en als dit gas tracht terug te stromen zal het ventiel zich sluiten. Deze terugslag van gas wordt tegengehouden vandaar de naam terugslagventiel.
Het binnenventiel is eenvoudig te vervangen en men kan de lucht er, indien gewenst, snel uit laten lopen. De montage bij een binnenband met een dunlop-ventiel vraagt iets méér werk. Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken.
Draai het dopje en het ringetje van het ventiel om de band leeg te laten lopen. Bij een Hollands ventiel (Dunlop ventiel) moet ook het binnenventiel verwijderd worden. Zet een bandenlichter tegenover het ventel tussen de buitenband en de velgrand en klem de onderkant van de bandenlichter om de spaak.