Je onderhoudt je hersens. Nieuwe dingen leren laat je hersenen op een hoog niveau functioneren. Je zult je geheugen en je vermogen om te leren verbeteren. Dus, het maakt niet uit hoe oud je bent, je kunt altijd je hersenkracht versterken!
Differentiatie kan opgedeeld worden naar doelstelling en naar organisatievorm. De twee mogelijke doelen van differentiatie zijn convergente en divergente differentiatie. De twee belangrijkste organisatievormen zijn het heterogeen en homogeen groeperen van leerlingen.
Reteaching is het (achteraf) herhalen van essentiële elementen uit het klassikale aanbod aan de leerlingen die dit nodig hebben. Pre- en reteaching hebben een steeds grotere plaats in onderwijs aan taalheterogene groepen vanwege de positieve invloed op de leerprestaties.
Probeer je bewust te zijn van je eigen vooroordelen en probeer deze te vermijden als dat mogelijk is. Bekijk iedere leerling en elke situatie vanuit verschillende perspectieven. Zorg ervoor dat leerlingen steeds in verschillende groepjes werken of met verschillende leeractiviteiten bezig zijn.
Kies je focus gebied — negeer alles dat daarbuiten valt
Het lijkt misschien dat concentratie en motivatie vrij weinig met elkaar te maken hebben, toch hebben ze meer gemeen dan wat je misschien denkt. Neem bijvoorbeeld je eigen doelen. Misschien heb je een paar dingen die je wil bereiken.
5 Tips om beter te leren én onthouden
Hou regelmatig pauzes zodat je hersenen de kans krijgen om de informatie te verwerken/op te slaan. Gebruik de pomodorotechniek. Herhaal, herhaal, herhaal! Zonder herhaling gaat veel informatie snel verloren (liefst tussen 1 en 9 uur de eerste keer herhalen).
Intrinsieke motivatie ontstaat bij uitstek door persoonlijke erkenning, door een goede sfeer en fijne mensen om mee samen te werken. Ook het gevoel dat je jezelf ontwikkelt, dat je bijleert, uitdagingen aangaat en dingen doet die je interessant vindt, kunnen de intrinsieke motivatie versterken.
Waarom jij af en toe (of heel vaak) geen motivatie hebt, hangt geheel af van wat je tegen jezelf zegt. Is jouw interne dialoog er één van een 'perfectionist' (“dit moet beter!”) dan klinkt de oplossing heel anders dan wanneer je jezelf te 'soft' toespreekt (“ik weet niet of dit je gaat lukken, hoor”).
Een goede manier om je algemene motivatie te trainen is door vroeg (of in elk geval op tijd) op te staan en te gaan bewegen. Wanneer je sport maken je hersenen bepaalde stofjes aan die zorgen voor een geluksgevoel. Je zult je beter over jezelf voelen. En op deze manier start je de motor op.
Je loopt steeds weg van dingen
Je streefde ernaar om weg te raken uit iets, maar dat is nu beter. En omdat je niet hebt geleerd om naar iets toe te werken, weet je nu niet meer waarheen. Dat gebeurt vaak met kunstenaars: ze beginnen vanuit een pijn, een frustratie of een boosheid, en creëren om daarvan weg te raken.
Moeite om ergens mee te beginnen komt vaak doordat we sterke gevoelens of gedachtes ervaren die ons tegenhouden. Wat maakt het ook zo belangrijk om eerst goed voor jezelf vast te stellen wat er nu bij jou op dit moment plaatsvindt. Want hoe langer je ergens mee wacht, hoe zwaarder je het voor jezelf maakt.
Tip 1.
Wil je bijvoorbeeld veel gewicht verliezen, een marathon lopen of je conditie verbeteren, stel dan ook tussendoelen op. Hierdoor blijft elk doel haalbaar en realistisch. En elke keer dat je zo'n doel bereikt hebt, word je weer extra gemotiveerd om verder te gaan.
Differentiëren is te leren! (vo/mbo) maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.
Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken.
De letters IGDI staan voor Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie. Het IGDI-model is een variant op het Directe Instructie model en is gebaseerd op twee principes: De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg. De leerlingen leren door oefening en herhaling.
Motivatie is het geheel aan redenen waarom iemand zich tot bepaald gedrag kan zetten. Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen.